Datle, plná hrst dlouhověkosti a pevného zdraví. Jsou i skvělým zdrojem rychlé energie

Jak často se na vašem stole objeví datle? Jen o vánočních svátcích jako ozdoba stolu? Pak je na čase to změnit. Najděte pro datle místo v jídelníčku každý den a můžete se těšit na dlouhověkost a pevné zdraví.

Slaďounké plody datlí

Datle mají v jídelníčku místo již přes pět tisíc let. Původ je spojen s Mezopotámií a oblastí střední Asie. Dnes se pěstují hlavně v Alžíru, Egyptu, Maroku, Tunisu i Americe.

Datle jsou plodem palmy, datlovníku pravého. Bobule mohou být až 7 cm dlouhé. Podle odrůdy se sklízejí datle se žlutou, oranžovou nebo tmavě červenou barvou. K nám se většinou dováží v sušené formě, ve formě sirupů nebo jako datlová pasta.

Obsah prospěšných látek v datlích

Datle jsou významným zdrojem sacharidů bez tuku. Mají vysoký obsah vitamínu A, vitamínů B1 – B3, B6 i B9. Najdete v nich železo, draslík, fosfor, vápník, mangan i zinek. Obsahují měď i hořčík.

Alespoň jedna datle denně by se měla v našem jídelníčku objevit. Pomáhají nabrat svalovou hmotu i kilogramy na váze, pokud je budete jíst ve větším množství.

Jsou dobrým pomocníkem pro ty, kteří se snaží nějaký ten kilogram přibrat. Přibrat na váze bývá mnohdy složitější než se kilogramů zbavit, proto sáhněte po datlích.

Jak datle pomáhají

Jsou zdrojem rychlé energie. Sáhněte po nich po sportu, při únavě nebo vyčerpání. Datle zasytí i zaženou chuť na sladkosti. Jsou vhodné při redukčních dietách.

Blahodárně působí na trávící proces, bojují proti zácpě a mírní střevní potíže. Podporují imunitní systém, a dokonce bojují proti rakovině v dutině břišní.

S datlemi budete mít hezčí pleť, vlasy a pokožku, prospívají i kloubům a kostem. Místo v jídelníčku mají u osob trpících vysokým krevním tlakem a kardiovaskulárními chorobami. Jsou přírodním aspirinem a snižují vedlejší účinky antibiotik.

Jak připravit datle

Datle můžete přidávat do smoothie i do jogurtů. Oblíbené jsou vařené v mléce s medem. Sušené můžete jíst samostatně k svačině. Jsou vhodné k přípravě nejrůznějších sladkých dezertů, sušenek a raw zákusků.

Doporučuje se konzumovat 3 až 5 datlí denně.

Foto: Freepik

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.