Elektřina do elektroauta už je dražší než benzin. Příklad, který nepotěší

Stoupající ceny energií s sebou nesou řadu nejrůznějších změn, které nemusí být na první pohled patrné. Ukazuje se například, že jízda elektromobily už nebude tak výhodná, jak se mohla dlouho jevit. Mnozí si přitom mysleli, že elektřina bude levná navždy, což tento pohon v konkurenci ostatních zvýhodní.

Drahé čerpání elektřiny

Tak tomu ale není. Naplnily se ty nejhorší scénáře, které vlastně před rokem ještě ani neexistovaly. Málokdo si dokázal představit, že elektřina zdraží na pětinásobek. Obzvlášť v době, kdy se tolik mluvilo o tom, že obnovitelné zdroje dokáží elektřiny vyprodukovat obrovské množství a spíše bude potíž ji veškerou spotřebovat.

Stalo se ale jako obvykle něco jiného než to, s čím se všeobecně počítalo. Už i tuzemští majitelé elektromobilů mohou začít litovat svého rozhodnutí, přejít od spalovacího k elektrickému motoru.

Ještě před rokem některé firmy nabízely dobíjení elektromobilu jako benefit. Tak levná tato energie byla. To už je ale dávno pryč. Dnes jde po několikerém zdražení elektřiny o drahou záležitost, která se v podstatě vyrovná nebo předčí tankování benzinu do normálního auta.

Pokud jste u stojanů Skupina ČEZ dobíjeli přes konektor DC, u kterého je výkon omezen na 99 kW, pak jste jako registrovaný zákazník za 1 kWh platili 8 Kč, jako neregistrovaný 10 Kč. Ceny se zvedly na 13 a 15 Kč. O celých 80 % zdražily konektory HPC umožňující dobíjecí výkon vyšší než 99 kW. Místo 10 či 12 Kč se nyní platí 18 a 20 Kč,” uvedl na svém facebookovém profilu Jakub Horák. “Takže plně nabitá Škoda Enyaq iV80, se kterou ujedete 400 kilometrů, vás bez registrace vyjde na 1640 Kč.

Foto: Shutterstock

Ekonomika provozu

Podražil pochopitelně také benzin a nafta, ale jakkoliv se mohou jevit jako hodně drahé, stále to je nic ve srovnání s nárůstem cen u elektřiny. Navíc dnešní moderní, zejména pak dieselová auta, dokáží jezdit velmi úsporně. Na jednu nádrž dokáží ujet i tisíc kilometrů, pokud se jede relativně úsporně. V takovém případě už je toto palivo výhodnější než elektřina.

Ta má pochopitelně i jiné výhody. Zejména tu, že elektromobily nevypouští emise ve městech. Řada lidí si však takový vůz koupila proto, že chtěla mít levnější náklady na provoz. Kvůli tomu byli ochotni zaplatit vyšší pořizovací cenu s tím, že se jim postupně vrátí. To se však při současných cenách elektřiny nestane.

Navíc to do budoucna může být velký problém. Na rok 2035 už je schválen zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem. Elektromobily jsou ale dražší a je docela možné, že dražší bude ji jejich provoz. Bude si je tak moci dovolit ještě méně lidí než dnes.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
6 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk
Zbyněk
1 rok

To je tak, když se nevěří zdravému rozumu.

Soudce Ti
Soudce Ti
1 rok

Brzo bude elektřina na příděl, takže budou tyhle bateriové nesmysly úplně bezcenné zboží.
Budou muset s pravdou ven, přestat blokovat patenty na nové spalovací motory , ropa se vrátí na svou obvyklou cenu a pomalu se to začne uklidňovat. Začít vysazovat lesy,místo továren na baterky,lesy jako topivo a hlavně jako nejlepší ničitel CO2. Vrátit se zpět tam.kde to davalo smysl. Vyhazet ekoteroristy a zelené komunisty odevšad, komplet je postavit mimo zákon.
Selský rozum bude pro začátek úplně dostačující. !!!

Leoš
Leoš
1 rok
Reply to  Soudce Ti

Pokud bude něco na příděl, tak to u nás bude spíše benzín a nafta, než elektřina. Většinu elektrické energie vyrábíme z jádra a uhlí a tam nejsme, tak závislí na Rusku jako u ropných produktů.

Soudce Ti
Soudce Ti
1 rok
Reply to  Leoš

Ty nechápeš vůbec nic. Elektrickou energii vyrobenou v Česku dostává všechnu Germán za výrobní cenu,pak ji prodává zpět do Česka za nehorázné peníze. A Germán nemá dostatek elektrické energie sám pro sebe, tudíž nebude co prodávat Česku. Ropy je nadbytek a cena spadne na normal brzo. Bateriový převrat se nepovedl , chvála Bohu. A ty mlať hlavou do betonové zdi a pořádně !!! Snad tu debilitu ze sebe vytlučeš !!!!!

Michael
Michael
1 rok
Reply to  Soudce Ti

Jste v pořádku? Doslova nic co jste řekl nedává smysl. Zníte jako důchodce, který má moc času a nemáte si kde vybít zlost. Zkuste chodit víc na procházky. Jestli se dokážete naštvat kvůli takhle vedlejší věci pro vaše přežití, zajímá mě jaký máte temperament ohledně věcích v životě podstatných. Jsem petrolhead ale přijde mi směšné si myslet že nenastane žádná změna. Veřejné nabíjení není jediný způsob jak si nabít auto. Zkuste myslet trochu outside the box. Život beze změny není život. Zkuste změnit svůj přístup. Přeju hodně štěstí

Last edited 1 rok by Michael
Soudce Ti
Soudce Ti
1 rok
Reply to  Michael

Kretenem jsi a zůstaneš.
Ropy je a bude dost ještě dlouhá desetiletí.
Elektřiny dost není a ani nebude.
Takže debile pochop,že nemáš nárok. A argumenty ,validní argumenty neexistují. Vše okolo BEV je lež a snaha Evropy o nezávislost na ropě. Takže trapná osobo zalez do boudy a zůstaň v ní protože ty si nic jiného nezasloužíš.