Budou ojetiny dále zdaněny? Jejich nákup by se pak nevyplatil

Jak známo, v současné době probíhá v Evropě plošný tlak na to, aby lidé upouštěli od nákupů vozidel se spalovacími motory a přesedlali na elektromobily. Z doporučení se přitom pomalu stává nařízení, když se vozidla na benzin či naftu budou smět prodávat pouze do roku 2030.

Proti starým autům

Pokud někdo očekával, že v současné nelehké situaci tento tlak alespoň na nějakou dobu ustoupí, byl by na omylu. Ba právě naopak, vypadá to, že elektromobily jsou tlačeny více než kdy dříve, a to navzdory tomu, že elektřina výrazně zdražuje a navíc není vůbec jasné, zda jí bude dostatek.

Zastánci nástupu čistých pohonů však čelí ještě jednomu problému z druhé strany, a to jsou obrovské zásoby ojetin, které by mohly jezdit ještě desítky let, což by snahu o zavádění elektromobility příliš brzdilo. Navíc by hrozilo, že si lidé budou dlouhou dobu ponechávat stará a jen velmi málo ekologická vozidla.

Proto už se chystá koordinovaný postup proti starším vozům. Státy s nimi udělají to, co umí nejlépe. Zdaní je. A pak už bude stačit pouze daně upravovat tak, aby se staly pro ty, kdo takové vozy stále vlastní, neúnosné. Potom jim nezbude než staré vozy zlikvidovat.

Foto: Shutterstock

Změny jsou nevyhnutelné

V České republice už se na starší vozy ekologická daň platí, a to na ty, které spadají do norem Euro 0 až 2. To už jsou skutečně letité vozy a je jen dobře, že na silnicích už příliš nejezdí.

U toho nicméně nezůstane. Už se totiž nahlas mluví o tom, že by se ekologická daň měla týkat také norem Euro 3 a 4. Zároveň by se spolu s tím daně také měly zvýšit, aby držení takových vozů skutečně znepříjemnily. Aktuálně se tyto daně platí při převodu vozidla na jinou osobu, ale není vyloučeno, že by se musely platit třeba na roční bázi.

Dnes už je naprosto jasné, že se z vozů se spalovacími motory stává nežádoucí věc. A při znalosti postupů Evropské unie bohužel není vyloučeno, že nebude stačit ani zákaz prodeje takových vozů od roku 2035. Teoreticky nelze vyloučit skutečně likvidační daně na taková auta, případně dokonce zákaz jejich užívání.

Někdo pochopitelně může namítnout, že se toho zase tolik nezmění. Lidé si tak přece pořídí vlastní elektromobil. Jenže to nebude tak jednoduché. Kromě toho, že cena těchto vozů bude podstatně vyšší, je tu také otázka dostupnosti elektřiny. Obecně se počítá s tím, že vlastní auto už nebude mít zdaleka každý. Někteří lidé na něj prostě nedosáhnou. I to má přispět k udržitelnosti. Je to dobře, nebo špatně? To každý posoudí podle toho, jak na celou věc nahlíží.

Komentář Petra Vavrenky

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
30 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel
Pavel
1 rok

Ať jde celá evropská únie tam kam patří a spláchne se tem i s naší nynější vládou, která pro nás nic nedělá a jen stále zvyšuje daně. Za chvíli budeme platit i daň za život.

Vendis
Vendis
1 rok

Oni to udělají,bude tu jen omezený počet těch elektrošmejdů samozřejmě pro omezenou skupinu lidí. Jednoduše díky daním a vládními nařízeními vyselektují ,co se jim nehodí,jako to dělají se vším. Najednou ale nikomu z nich nevadí,nejen že není energie a máme si brát svetry,ale že prakticky po vybití baterie je to auto do šrotu (asi budeme chránit Zemi tím, že budeme vyrábět jednorázové vozy a hned krátké době likvidovat ) a ekologie nikoho nezajímá. Je to cílené proti Evropě.

Lukáš
Lukáš
1 rok

Ja Teda si myslím že jestli to zavedou tak zbyde hromada cyklostezek taková D1 třeba no jo a kdo bude pak platit za opravy silnic po elektromobilech když jsou kolikrát 2xtešší než obyčejné auto no jo ono se to počtem vyrovná protože obyčejný člověk s průměrným platem a rodinou na něj nedosáhnou pokud ovšem si na to lidi nebudou půjčovat a zadlužovat se a modlit ať to vydrží než splatí půjčku aby si vzal zase nové přece nebudu dojizdet 20km do práce na kole

Standa
Standa
1 rok

Jsem zvědav kde budou brát peníze do rozpočtu když si chidy neporidi elektroauto ono velká daň je přeci na benzínu kdyby byl zadarmo tak stejná by stál 18kc

Jiri
Jiri
1 rok

Budem jezdit z elektronesmyslama zatim co amerika a asie a dalsi se nam budou smát ve 4,5litrovych benzinech a dieslech a tak udelaji taky na elektriku boeingy tam se taky staci podívat na oblohu co je po jednom letadle kkt 😀

Vendis
Vendis
1 rok
Reply to  Jiri

Přesně, chtějí zlikvidovat Evropu,byla samostatná a tak ji nemohli tak snadno ovládat. EU si postavili ne pro pomoc,ale k položení na kolena…

Bohuslav Turek
Bohuslav Turek
1 rok
Reply to  Jiri

A co tankery, které mají motory velké jako několika patrové domy? Ty vlastně jsou asi na vodu a bez spalin !!!!!

Karel
Karel
1 rok
Reply to  Jiri

Plně souhlasím,jsou to blbci.

Jiri
Jiri
1 rok

At jde EU tam kde slunce nesvítí 😀

Radovan
Radovan
1 rok

Už v roce 1992 jeden náš známý který žil ve Švédsku povídal, že EU jsou horší než nacisti, nebo komunisti. To v 68 roce emigroval on a jeho rodina. EU jeden obrovský podvod.

Vendis
Vendis
1 rok
Reply to  Radovan

Vždyť každý soudný člověk to musí vidět, jenže kolik příživníků si dobře žije za státní peníze, kteří budou tvrdit že je to tak dobře…

Radovan
Radovan
1 rok

O tomhle mluvil profesor Peter Staněk. Jak dlouho budou občané EU poslouchat ty magory a zbytečné hajzly. Defenestrace je jediná možnost. EU má plán vyrobit dva miliony elektro nesmyslů. Poslední roky se v Evropě vyrobí dvacet milionů automobilů a jen dva miliony jde mimo Evropu. Co bude s dělníky a sub dodavateli kteří jsou napojení na automobilovy průmysl.

Vlastimil Blažek
Vlastimil Blažek
1 rok

Tak na to jsem zvědavý. Hlavně na to, kdo si elektriku koupí. Tohle smrdí rozpadem EU na 100 honů. A taky pokud to někdo v budoucnosti u nás udělá a půjde s tím do voleb, tak má utrum. Půjde do kytek. Tohle tu snad neprojde.

Aster
Aster
1 rok

Celá EU přijde jednou zavézt hnojem i s těmi ekošašky bez mozku.
Buzerují se spalovacími motory, ale že řada fabrik kouří bez filtrů jak sádrový ježek, to jim nevadí…

Karel
Karel
1 rok
Reply to  Aster

Plně s vámi souhlasím.