Budou ojetiny dále zdaněny? Jejich nákup by se pak nevyplatil

Jak známo, v současné době probíhá v Evropě plošný tlak na to, aby lidé upouštěli od nákupů vozidel se spalovacími motory a přesedlali na elektromobily. Z doporučení se přitom pomalu stává nařízení, když se vozidla na benzin či naftu budou smět prodávat pouze do roku 2030.

Proti starým autům

Pokud někdo očekával, že v současné nelehké situaci tento tlak alespoň na nějakou dobu ustoupí, byl by na omylu. Ba právě naopak, vypadá to, že elektromobily jsou tlačeny více než kdy dříve, a to navzdory tomu, že elektřina výrazně zdražuje a navíc není vůbec jasné, zda jí bude dostatek.

Zastánci nástupu čistých pohonů však čelí ještě jednomu problému z druhé strany, a to jsou obrovské zásoby ojetin, které by mohly jezdit ještě desítky let, což by snahu o zavádění elektromobility příliš brzdilo. Navíc by hrozilo, že si lidé budou dlouhou dobu ponechávat stará a jen velmi málo ekologická vozidla.

Proto už se chystá koordinovaný postup proti starším vozům. Státy s nimi udělají to, co umí nejlépe. Zdaní je. A pak už bude stačit pouze daně upravovat tak, aby se staly pro ty, kdo takové vozy stále vlastní, neúnosné. Potom jim nezbude než staré vozy zlikvidovat.

Foto: Shutterstock

Změny jsou nevyhnutelné

V České republice už se na starší vozy ekologická daň platí, a to na ty, které spadají do norem Euro 0 až 2. To už jsou skutečně letité vozy a je jen dobře, že na silnicích už příliš nejezdí.

U toho nicméně nezůstane. Už se totiž nahlas mluví o tom, že by se ekologická daň měla týkat také norem Euro 3 a 4. Zároveň by se spolu s tím daně také měly zvýšit, aby držení takových vozů skutečně znepříjemnily. Aktuálně se tyto daně platí při převodu vozidla na jinou osobu, ale není vyloučeno, že by se musely platit třeba na roční bázi.

Dnes už je naprosto jasné, že se z vozů se spalovacími motory stává nežádoucí věc. A při znalosti postupů Evropské unie bohužel není vyloučeno, že nebude stačit ani zákaz prodeje takových vozů od roku 2035. Teoreticky nelze vyloučit skutečně likvidační daně na taková auta, případně dokonce zákaz jejich užívání.

Někdo pochopitelně může namítnout, že se toho zase tolik nezmění. Lidé si tak přece pořídí vlastní elektromobil. Jenže to nebude tak jednoduché. Kromě toho, že cena těchto vozů bude podstatně vyšší, je tu také otázka dostupnosti elektřiny. Obecně se počítá s tím, že vlastní auto už nebude mít zdaleka každý. Někteří lidé na něj prostě nedosáhnou. I to má přispět k udržitelnosti. Je to dobře, nebo špatně? To každý posoudí podle toho, jak na celou věc nahlíží.

Komentář Petra Vavrenky

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
30 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav
Jaroslav
1 rok

Tady už mizí demokracie, omezování diktovani. Elektro auta náklaďáky rypadla lodě? Nebo buzerace chudých o ekologii jim nejde. Lidi zamyslete se… Jay

Radek
Radek
1 rok

Tak my se tu budeme škrtit na elektrice a jinde na to serou ! Nastal čas to tam trochu prohnat elektromagnaty.

Milan
Milan
1 rok

To by jim slo, ozebracovat pracujici zebraky a zaslouzile duchodce a sami tisknout kvanta penez a zproneverovat koruny po stovkach miliard, jake emise maji ty predrazene armadni sroty ktere kupuji? Mit nejakou V8 na plyn tak jsem ekologoctejsi nez naftak i nez elektromobil.

Frc
Frc
1 rok

Ekologické vozidla kde to vzali výroba oprava a nakonec následná likvidace těchto elektro nesmyslů je strašná pro ekologii. A už vůbec se nebavím o výrobě elektřiny.

Jaroslav
Jaroslav
1 rok

Za Chvili fakt budem bydlet v klecich a prosit se o to jestli se můžem jít vyvenčit kam se to řítíme? Do pekla a to jsem řekl slušně

Martin
Martin
1 rok

Strach je velký činitel už od nepaměti. Stačí, když EU udělá BU-BU-BU a my skloníme poslušně hlavy . Půjdeme tam, kam nám ukáží, jako stádo poslušných ovcí. Teď prováděli v Německu důkladnou studii ohledně emisi elektroaut od A-Z. Ty jejich uhelné elektrárny vyprodukují tolik škodlivych látek, že elektroauta jsou až na 3 místě. Nejlíp je na tom CNG s LPG Potom benzín A až na 3 místě je elektroauta Posléze diesel ….. Ano, elektroauta mají smysl, ALE bude to ještě dlouho trvat než se vše dopiluje k obrazu svému. Mezi tím stejně přijdou nové technologie a auta na elektřinu půjdou… Číst vice »

Martin
Martin
1 rok

To je naprostý kretenismus 😠

Pedro
Pedro
1 rok

Čaká nás to asi všetkých v celej EU im to pekne zajebáva. Veď Británia už chce zaviesť daň z elektroáut a to ako záplatu za to že im ušiel zisk z daní z nafty a benzínu tak si to teraz vyberú na elektroautách. Kam sa to len rútime?!

Radek
Radek
1 rok

Ať jdou ti pacienti z EU do prdele

Radomír
1 rok

Zoufalá snaha prosadit elektromobily hraničí ze šílenstvím ! 😂