Lidé chtějí řídit i v pokročilém stáří. Mělo by se to testovat?

V poslední době se v České republice rozproudila debata o tom, zda by lidé měli řídit v pokročilém věku. Dnes je totiž standardem, že za volant usedají osmdesátníci i devadesátníci.

Na místě jsou testy schopností

Částečně tomu tak bylo už dříve, ale dnes je poněkud odlišná situace. Provoz už je velmi hustý a často nepřehledný, vozidla jsou rychlá a především populace rychle stárne. Lidí v pokročilém věku, kteří jsou zvyklí řídit, tedy přibývá.

Teoreticky by v tomto ohledu měli působit kontroly u praktických lékařů. Ti mají případně být těmi, kdo řeknou, že dotyčný už nemůže za volant. V praxi k tomu ale dochází jen zřídkakdy. Doktoři jednoduše nechtějí být těmi, kdo seniorům vezmou možnost řídit a jednoduše tak dojíždět třeba za rodinou nebo nákupy.

Ozývají se proto hlasy, aby vznikl určitý automatizovaný proces, který ve stanoveném věku určí například kontrolní jízdy a přezkoušení. Jednoduše, aby se zjistilo, zda dotyčný stále bez problémů zvládá to, co by zvládat měl. Je totiž pravdou, že někdo může skvěle řídit v osmdesáti a jiný s tím může mít problém už v šedesáti.

Foto: Shutterstock

Řídí prý celý život

Seniorům se nicméně nelíbí, že by ve větší míře měli přicházet o řidičský průkaz. Předpokládá se totiž, že takovýmito testy by poměrně značné procento každoročně neprošlo.

Je mi 71 let, celý život jsem jezdil autobusem, najel jsem kolem 2 milionů kilometrů. Kolik je vám let a kolik jste toho najezdili bez nehody,” říká například pan Feri.

Řídím od svých patnácti celý život. Teď je mi 80 let a na řidičák mi nikdo sahat nebude. Reflexy mám pořád jako lasička. Klidně budu řídit až do devadesáti,” uvedl pan Miloš.

Oslovení důchodci jsou přitom přesvědčeni, že předvádějí solidnější jízdu než mnozí mladí. Právě ty představují za skutečné ohrožení na silnicích. Často totiž nerespektují pravidla a jezdí příliš rychle a agresivně.

Foto: Shutterstock

Autor: Tereza Vávrová

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Dlouhodobě se zajímá o spotřebitelská a ekonomická témata, která mají vliv na životy lidí. Prošla řadou médií, kde získala velké množství zkušeností o tom, co je opravdu důležité.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Aster
Aster
1 rok

No, ty testy by se měly dělat plošně pro všechny věkové kategorie – někdo totiž řídí v pohodě ještě v 80 a někdo to nezvládne nikdy – ani ve 20,30,40…proč takoví neschopní mají mít řidičák?

Lukáš
Lukáš
1 rok

Kolikrat jsem potkal duchodce, ktery jel 50 tam, kde se jezdi 90 a kdyz na nej clovek zatroubi, tak jeste zacne zmatkovat…
Proste na psychotesty a jizdy kazdy rok, pokud chce clovek jezdit i v takto pokrocilem veku.
Myslim, ze tak polovina by neprosla…

Aster
Aster
1 rok
Reply to  Lukáš

Já zase potkávám spousty řidičů obou pohlaví ve věku 20 – 50, kteří neumí správně projet křižovatkou, pokud tam není semafor – a proč by tito neměli jít na psychotesty a jízdy – většina by neprošla…

Karel
Karel
1 rok

Plošně zobecňujete. Jedná se o vyčlenění skupiny podle věku a omezení jejích práv.