Káva ovlivňuje délku života i kvalitu trávení. Experti prozradili, kolik šálků denně je vhodné vypít

Pokud si člověk jednou oblíbí kávu, je těžké ji přestat pít. Má řadu pozitivních účinků, pokud ji pijeme střídmě a s rozumem. Káva nám pak dokonce prodluží náš život.

Studie kávy

Rozsáhlý evropský výzkum 48 vědců z celého světa, do kterého bylo zapojeno přes 520 000 účastníků z 10 evropských zemí, zjišťoval souvislosti mezi konzumací kávy a rizikem úmrtnosti. Ze studií zveřejněných na stránkách Annals of Internal Medicine vyplývá, že má káva pozitivní účinky na délku života. Americká studie Wendy Setiawanové z Univerzity Jižní Kalifornie zkoumala souvislost mezi pitím kávy a úmrtností na vzorku 185 Afroameričanů, Latinoameričanů a Američanů japonského a kavkazského původu. Příznivé účinky kávy jsou si podobné u všech etnik.

Dejte si 3 šálky kávy denně

Ve srovnání s těmi, kteří kávu nepijí, je u těch, kteří vypijí 1 šálek 235 ml kávy denně, o 12 % nižší nebezpečí úmrtí na všechny nemoci, jako jsou srdeční choroby, rakovina, mrtvice, diabetes a dýchací potíže nebo problémy s ledvinami. Nejlepší je pít 3 šálky denně. Riziko úmrtí je ve srovnání s těmi, co kávu nepijí, nižší o 18 %. Káva obsahuje složky, jako jsou polyfenoly, silné přírodní antioxidanty, kyseliny chlorogenové a diterpeny, které jsou přítomny v hroznech a rostlinných olejích.

Foto: Shutterstock

Káva versus ovoce a zelenina

Studie prokazují, že 2 až 3 šálky kávy denně mají antioxidační účinek srovnatelný nebo větší než konzumace porce ovoce a zeleniny 3x denně. To uvádí ředitel School of Public Health při Imperial College v Londýně Elio Riboli, spoluautor studie Marca Güntera. Nejlepší účinek má káva na trávení. Oproti těm, co kávu nepijí, mají muži, kteří vypijí denně více než 3 šálky kávy, o 59 % nižší riziko úmrtí na nemoci trávicí soustavy a ženy o 40 %. Zlepšuje se i enzymatický profil jater a lepší je i kontrola glukózy. Snižují se hodnoty C-reaktivního proteinu, který je markerem zánětu.

Není to jen o kofeinu

Spojitost mezi kávou a sníženým rizik úmrtí byla zjištěna nezávisle na přítomnosti kofeinu v konzumované kávě. Ozdravný efekt mají i jiné látky obsažené v kávě. Další rozsáhlé výzkumy ve Spojených státech a v Japonsku také prokázaly spojitost konzumace kávy s nižší úmrtností ve středním i pokročilém věku. Káva má prokázaný ochranný účinek i na trávicí ústrojí a kardiovaskulární systém.

Foto: Shutterstock, zdroj: Annals of Internal Medicine

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.