Když příliš mnoho vody škodí. Jak zamezit zadržování vody v těle

Tekutiny jsou pro náš organismus základní stavební složkou. Jejich nadměrné zadržování ale může potrápit. Co je příčinou zadržování vody v těle, jak zadržování vody předcházet a jak ulevit zavodněnému organismu?

Příčiny zadržování vody

Příjem i výdej tekutin v těle by měl být v rovnováze. Jakmile není, dochází k dehydrataci nebo naopak k zadržování vody v těle.

Tělo začne více vody zadržovat při nevhodné stravě, stresu a hormonální nerovnováze. Se zadržováním vody se setkáte i v těhotenství, během přechodu nebo pravidelně před menstruací.

Jak poznat zadržování vody

Zadržování vody trápí více ženy než muže. U obou pohlaví se pak projevuje zejména otoky končetin. Otoky mohou být více patrné a to tak, že neobujete boty nebo máte jen pocit těžkých nohou. Na rukou si můžete všimnout širších prstů, špatně se vám bude sundávat prstýnek nebo náramek.

Projevem zadržování vody v organizmu je i nevzhledná celulitida. Se zadržováním vody mají potíže i osoby, které se nadměrně potí a které mají obtíže s hubnutím, ačkoliv dodržují striktní režim. Jakmile organizmus odvodníte, zlepší se i stav celulitidy a hubnutí půjde rychleji.

Jak se bránit zadržování vody v těle:

  • Dodržujte pitný režim. Minimem jsou 2 litry tekutin, nejlépe čisté vody.
  • Vyřaďte slané potraviny, cukr a mouku.
  • Vyhněte se prázdným kaloriím, konzervantům a dochucovadlům.
  • Přidejte potraviny s vyšším obsahem draslíku.
  • Při vaření omezte sůl, velmi brzy přivyknete chuti méně slaných potravin.
  • Jestliže máte málo pohybu, přidejte třikrát týdně rychlou procházku, alespoň na 30 minut.
  • Pokud zadržujete vodu v důsledku léků na vysoký krevní tlak, hormonální antikoncepce nebo kortikoidů, poraďte se s lékařem.

Bylinné kúry pro odvodnění organismu

Než však sáhnete po tabletách, vyzkoušejte přírodní léčbu. Pomáhají nejrůznější čaje a odvary z bylinných směsí. Převážná většina bylin je dostupná ve volné přírodě, jejich pravidelným sběrem můžete splnit povinnost třicetiminutové rychlé procházky.

Připravte si odvar petržele, kopřivy, jalovce či pampelišky. Pomáhá i přeslička polní, řebříček obecný nebo ženšen.

Foto: Freepik

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.