Konec slevových akcí v Česku. První obchodní řetězec s nimi končí. Ukázalo se, jak moc škodí

Asi bychom nenašli žádnou jinou zemi, ve které by byly slevové akce tak moc oblíbené, jako právě v České republice. Lidé tu mají neustále pocit, že tímto způsobem mohou ušetřit značné peníze a že slevy jim dávají možnost, jak vydělat na úkor obchodních řetězců, kteří si takto podle všeobecného přesvědčení snižují marže a zisk.

Škodlivé slevy

Jenže ono je to přeci jen trochu složitější, a jak už to tak bývá, velké společnosti jsou před obyčejnými zákazníky napřed. Naopak, slevové akce jsou jejich marketingovým prostředkem, jak přilákat co možná nejvíce lidí a prodat co největší množství zboží. A skutečně se u toho nepřipravují o možný zisk, ba právě naopak.

Jak se totiž ukazuje, řetězce s takto masivními slevami, jaké probíhají v Česku, dopředu počítají při cenotvorbě. Jednoduše tu tak máme vysoce nadsazené standardní ceny, ze kterých se potom snadno sundávají desítky procent. Jenže teprve poté, co se tak stane, si vlastně nakoupíte za normální cenu. Tedy takovou, kterou mají třeba v Polsku nebo Německu zcela standardně.

Jde pouze o vyspělost daného trhu, která v České republice bohužel není velká. A proto mohou obchodníci toto kouzlo neustále opakovat a ono pořád funguje. Teď už se ale ledy dost možná skutečně začaly lámat. Na svědomí to má skutečnost, že v loňském roce to obchodní řetězce přehnaly se zdražováním a mnozí se vyjeli podívat za hranice, jak se nakupuje tam. A zjistili, že u sousedů skutečně nakoupí levněji, aniž by každá druhá věc byla v akci.

Foto: Shutterstock

Výhodné pro všechny

Navíc tu máme první vlaštovky značící, že už i český trh by se mohl posunout přeci jen dále. Jak totiž uvedl oblíbený řetězec Makro, v jeho případě dochází ve věci cenových akcí k velkým změnám. Postupně od nich chce ustupovat a omezovat je. Vlastně také přiznává, že to celé byla jen hra, když dále uvádí, že chce nabízet dlouhodobě nízké ceny, které nebudou výhodné pouze v té které akci.

Doufejme, že budou následovat i další obchodní řetězce. Náznaky tu jsou. Některé už opouštějí tak oblíbené tištěné letáky, které byly pro mnohé základem cenových akcí. Chtějí se také soustředit více na individuální nabídky a využívat moderních technologií. Snad to vše povede k tomu, že si nakonec všichni nakoupíme levněji, aniž bychom museli obcházet pět obchodů a vybírat jednu slevu po druhé.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
11 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
fler
1 rok

No, spíše by mě zajímalo, jak obchody naloží se stále menší gramáži za “původní” cenu. Pomazánkové máslo, obyčejné máslo, různé čokolády, oplatky atd. Menší gramáž, stejná a i daleko vyšší cena. Obchody jako Lidl, který je za hranicemi s cenami úplně nejníže, protože je to jen velký sklad se zbožím u nás ceny nižší nejsou a dokonce jsou i vyšší, než v obchodech jiné kategorie. Obchodní řetězce zjistily, že jíst se musí a tak budou ceny v pohodě stále zvyšovat, ne o koruny, ale o 100 i více %. A je to prý ruka trhu, nikdo, natož naše ukrajinská vláda… Číst vice »

Daniela
Daniela
1 rok

Nic nového, to se děje ve všech obchodech kde jsou slevy.

Cristina
Cristina
1 rok

Ne dávno byla jsem Polsku Makro a byla jsem velice spokojená s nákupem. Tam se dá kupovat bez karty. Minulé týden byla jsem v naše Makro a všechny zboží které jsem kupovala pravidelné 2 x za měsíc prodražilo se o 50 % , tak že u mně skončily.

Toscana
Toscana
1 rok

Makro má být velkoobchod. To ale není, když má dráž než hypermarkety. A je možné, že bude ještě dražší. Existují ale i jiné velkoobchody. Makro si to trochu zaměnilo. Tím, že je velké, to ještě není velkoobchod.

Denis
Denis
1 rok

Když jsem viděl studentskou pečeť za 94 Kč v Albertu tak jsem si říkal že to snad není pravda pak jsem šel do makra a tam ji měli za 37 cca a stejně na tom vydělají i v tom makru neskutečné jaký mají ty obchody rabat

Petr
Petr
1 rok
Reply to  Denis

Studentská pečeť je každou chvíli v akci, nedávno jsem ji viděl v albertu za 24,90,-, akorát se neustále zmenšuje, původně měla 200 gr, teď 180, za chvíli bude mít 150….chuťově je horší a horší. 94 korun bych za ní Teda nedal, to Di koupím radši za ty prachy 2x ritter sport bez palmoveho oleje, nebo nějako jednu kvalitní cokoladu.

Standa
Standa
1 rok

Ukázka když je to ve slevě jakou to má skutečnou cenu a Makro může jít rovnou do prdele byla určena podnikatelům a teď podnikatele raději jezdí do marketu klidně můžou odejít s trhu jsou tady k ničemu

Petr
Petr
1 rok
Reply to  Standa

Přesně tak a tak levno tam nebylo podle mě

Pepa
Pepa
1 rok

Vážení, žijete všichni ve VELKÉM OMYLU!!!! Slevy na akcích se vytváří následovně: obchod si objedná velké m ožství zboží na akci a to znamená že dodavatel to musí dodat co nejlevněji!!! A pak se dělá akce dodavatel dodá o 50% levněji obchod dá 30% slevu a pořád má 20% zisk ,tak jaké slevy jaké akce???? V Čechách nikdy slevy neexistovali možná před rokem 1989 ,ale tehdy žádne akce neexistovali. Ničemu nevěřte . Zvláště né našim politikům.

Toscana
Toscana
1 rok
Reply to  Pepa

Politici s tím nemají společného nic.

Bohumila
Bohumila
1 rok

Co týče Makra já tu možnost nemám a uvítala ráda u ostatních.Hlavně Kaufland,který má dráž než Penny ve slevách