Konec slevových akcí v Česku. To je rána. Končí s nimi velký obchodní řetězec

Slevové akce jsou v České republice zřejmě nejoblíbenějším marketingovým nástrojem obchodníků. Už před třiceti lety se totiž zjistilo, že Češi na ně nebývalým způsobem slyší. Dokonce více než jiné národy, a tak se tomu místní supermarkety přizpůsobily.

Akce nejsou dobré

Dnes se ale ukazuje, že to rozhodně nebylo o nějakém zvýhodňování zákazníků, jako spíše snaha na ně zapůsobit, aby si nakoupili. Na slevách obchody v žádném případě netratily, jak by se snad mnozí mohli domnívat. Ve skutečnosti jim přizpůsobily celou svou obchodní politiku, a to se ukazuje být škodlivé jak pro zákazníky, tak samotné dodavatele.

Lidé si sice myslí, že si nakoupí levnější zboží, ovšem už si neuvědomují, že je zlevněné z uměle vyšponovaných cen. Teď mnozí vyjeli do zahraničí a zjišťují tam, že co tady dají za výrobky v akcích, tam představuje běžnou cenu. Tento instrument přitom není používán jen jako tahák na zákazníky, ale zároveň i jako způsob, jak z dodavatelů vymámit lepší ceny. Marže obchodníků pak zůstávají vysoké.

Mělo by být v zájmu všech zbavit české obchody a zákazníky závislosti na slevách. Někteří to možná nebudou chápat, protože se jim líbí sahat automaticky po věcech, které se tváří jako zlevněné. Ve skutečnosti to ale může pomoci kultivaci celého trhu.

Foto: Shutterstock

Bude to lepší?

První velký obchodní řetězec už se o to pokouší. Makro oznámilo, že slevové akce významně omezí a bude se soustředit na držení zajímavé cenové hladiny i v rámci běžných cen. Ostatně, zajeďte se podívat třeba do supermarketu Tamda. Tam akčních cen mnoho nenajdete, ale stejně tam nakoupíte lépe než ve slevách v běžných obchodech.

Jiné supermarkety už rovněž omezují plošné slevy. Tesco už je nedává každému, ale vážně je na klubovou kartu a snaží se je individualizovat. Možná skutečně nebude dlouho trvat a dočkáme se konce zbytečných akcí a konkurenceschopných cen.

Foto: Shutterstock

Autor: Tereza Vávrová

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Dlouhodobě se zajímá o spotřebitelská a ekonomická témata, která mají vliv na životy lidí. Prošla řadou médií, kde získala velké množství zkušeností o tom, co je opravdu důležité.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments