Kuchyňský olej, který si poradí s artritidou. Skrytý účinek běžné potraviny

Na revmatoidní artritidu zatím sice neexistuje žádný lék, ale pomáhá na ni určité složení potravy. Budete pak lépe zvládat její projevy a váš stav se viditelně zlepší. Zkuste třeba olej.

Na revmatoidní artritidu sice zatím není vynalezen nebo objeven žádný lék, ale určité složení potravy vám může pomoci zvládat její nepříjemné příznaky. Potvrzuje to i několik vědeckých studií, které se přímo zabývaly vztahem mezi stravou a zánětem u onemocnění revmatoidní artritidou. Než se naplno pustíte do dodržování speciálních diet nebo užívání mnoha různých potravinových doplňků, poraďte se raději nejdříve s ošetřujícím lékařem.

Udržte tělo v rovnováze

Nejlepším řešením pro boj s revmatoidní artritidou, je dobře sestavený jídelníček a vyvážená strava zaměřená hlavně na rostlinné produkty s dostatkem vlákniny. Přibližně 2/3 příjmu by mělo tvořit ovoce, zelenina a celozrnné výrobky, 1/3 netučné a nízkotučné mléčné produkty, bez přídavku cukrů a zahušťovadel a libové maso jako vhodný zdroj bílkovin, nejlépe dušené.

Artritida je extrémně nepříjemnou nemocí, na kterou zatím není žádný lék. / Foto: Shutterstock

Omega-3 mastné kyseliny

Součástí jídelníčku by měly být u lidí s revmatoidní artritidou tvořit mořské ryby, jako je sleď, makrela, pstruh, losos nebo tuňák. Měly by však pocházet z moře, ale ne ze sádek, kde jsou krmeny granulemi. Pak mají významný protizánětlivý efekt omega-3 mastných kyselin, které rybí tuk obsahuje. Ze 100 g porce získáte přibližně 1 g omega-3 mastných kyselin. Podle mnoha studií rybí tuk umí utišit bolest kloubů a zmírnit ranní ztuhlost. Časem můžete dokonce snížit dávku léků.

Olivový olej

Zmírnit zánět může i extra panenský olivový olej. Pomáhá účinkovat nesteroidním protizánětlivým lékům, jako je ibuprofen. Obsahuje oleocanthal, který blokuje enzymy účastnící se zánětu. Museli byste ale sníst 3,5 polévkové lžíce olivového oleje denně, což je asi 400 kalorií, abyste nahradili jednu 200 mg tabletu ibuprofenu. Používejte ale olej jako nízkokalorickou náhradu jiných tuků při vaření.

Foto: Shutterstock

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.