Velké vystřízlivění o ideální váze. Každé tělo má limity a boj s kilogramy se nedá vyhrát

Držíte neustále přísné diety, praktikujete sporty a ručička na váze vás pokaždé zklame svou pozicí? Není třeba smutnit, je totiž možné, že jste dosáhli svého limitu, přes který se vašemu tělu zkrátka nechce. Než abyste ho dále trápili, nechte raději na něm, aby si řeklo, kolik má vážit.

Kolísání váhy není problém

Stále více odborníků na zdravou výživu je přesvědčeno o tom, že každé tělo má ohledně hmotnosti své vlastní limity. Jde o hmotnost, při které se tělo cítí nejlépe a dělá všechno pro to, aby si ji udrželo. Organismus je zvyklý přijímat určité množství kalorií. Někdy je to více, jindy méně. Pak se může stát, že hmotnost bude oscilovat kolem optimální váhy. Podle některých studií není problém, když se váha pohybuje do 5 až 7 kilogramů kolem normálu.

Tělo má tendenci pohybovat se spíše nad svou optimální váhou. Většina lidí, kteří se snaží zhubnout, tak nakonec přiberou shozená kila zpět, protože se jejich tělo metabolicky a hormonálně adaptuje na původní hmotnost,” uvádí výživová poradkyně a specialistka v obezitologii Sylvia Gonsah-Bollieová.

Tělo každého člověka je jiné a chce si držet jinou hmotnost. Ta do značné míry závisí na genetice i na prostředí, ve kterém žijete. Vliv na ni má i stres. Mnoho lidí konzumuje více potravin, než skutečně potřebuje. Dobrou zprávou ale je, že pokud si osvojí základní návyky zdravého stravování, rychle se ke své optimální hmotnosti vrátí a nebude jim činit problém si ji udržet. Odborníci tak dnes spíše varují před nejrůznějšími dietami. Je třeba se jednoduše naučit jíst normálně tak, aby to vašemu tělu vyhovovalo. To zároveň nemusí znamenat, že budete působit jako ideál krásy. Měli byste se však cítit dobře.

Přestaňte se soustředit na to, kolik vážíte

Standardem dnešního ideálu krásy je štíhlá postava, kterou se pyšní herečky ve filmech nebo modelky v časopisech. To ale není přesným vyjádřením reality a především toho, co je z lékařského hlediska zdravé,” uvádí dietoložka Georgie Fearová. Místo toho, abyste se snažili jen hubnout, se raději podívejte na to, co odborníci považují za zdraví prospěšné.

Vaše zdravá hmotnost je v zásadě rozmezím, ve kterém netrpíte obezitou a nemáte příliš mnoho tuku v těle,” říká doktorka Bollieová. V případě mužů to znamená, že by měli mít do 32 % tělesného tuku a obvod pasu pod 89 centimetrů. U mužů by měl být tělesný tuk do 25 % a obvod pasu nemá přesáhnout 101 centimetrů.

Jakmile zjistíte, že vaše váha je v pořádku, je třeba jí přestat věnovat pozornost. Přestaňte se soustředit na to, co byste měli nebo neměli jíst a zaměřte se na své chutě,” uvádí Bollieová.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Stálý redaktor magazínu AAzdravi.cz. Celý život se zajímá o zdravý životní styl, jehož efekt na spokojený život ho nepřestává fascinovat.