Máte rádi toto ovoce? Jeho častá konzumace zvyšuje riziko vzniku kožního nádoru

Rakovina kůže neboli melanom je jedním z nejběžnějších druhů rakoviny. Největší příčinou je UV záření ze slunce, ale rizikem je i konzumace oblíbeného ovoce.

Pokud konzumujete více citrusových plodů, zejména pomerančů a pomerančového džusu, jste vystaveni vyššímu riziku melanomu neboli rakoviny kůže. Konzumace více než dvou porcí citrusů denně zvyšuje riziko o 63 %.

Melanom

Melanom je druh rakoviny kůže, který se může snadno šířit do dalších orgánů v těle. Výzkum z Indiana University zkoumal souvislost mezi konzumací citrusů a melanomem se zohledněním dalších známých rizikových faktorů, jako je věk, návyky při opalování a pokožka.

Zvýšené riziko kvůli látce v citrusech

Díky údajům z britské biobanky vědci zkoumali vzorek 198 964 lidí. Údaje o příjmu citrusů shromažďovali vědci díky pěti cyklům dotazníků, kde účastníci zmínili i svůj příjem citrusového ovoce za posledních 24 hodin.

Výsledky studie

Studie odhalila, že konzumace pomerančů je nezávisle spojena se zvýšeným rizikem melanomu. U těch, kteří konzumovali více než jednu porci pomerančů denně, se riziko melanomu zvýšilo o 79 % ve srovnání s těmi, kteří je vůbec nekonzumovali. Konzumace více než jedné porce pomerančového džusu riziko zvýšila o 54 %. Při vyšším příjmu citrusů jsou ohroženi více lidé se světlou nebo velmi světlou pletí.

Foto: Shutterstock

Proč právě citrusy

Dr. Andrew R. Marley uvedl, že psoralen v citrusových plodech má fotosenzitivní a fotokarcinogenní vlastnosti. Výzkum naznačuje významné zvýšení rizika vzniku melanomu spojeného s vyšším příjmem citrusů. Harriet Dalwood z Britské dermatologické asociace dodal, že je třeba prevence při snižování výskytu rakoviny kůže, zejména u lidí se světlou pokožkou, kteří jsou nejvíce ohroženi. Lidé s rodinnou anamnézou melanomu by také měli snížit příjem citrusů.

Jak na prevenci

Citrusové ovoce má mnoho pozitiv a je bohaté na živiny. Tento fakt převažuje sice potenciální riziko, ale s konzumací se to nemá přehánět. Hlavní je používat kvalitní opalovací krém, pravidelně si nechat kontrolovat znaménka a mít vyváženou stravu. Konzumujte tedy i jiné druhy ovoce.

Foto: Shutterstock, zdroj: Britská dermatologická organizace

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.