Máte pocit věčného hladu? Na vině je příliš mnoho cukru v jídelníčku

Před chvílí jste přišli z oběda nebo jste měli před půl hodinou svačinu. Přesto pociťujete hlad a vypravíte se do lednice nebo do některé ze zásuvek. Je možné, že některé lidi trápí častější pocit hladu? Jaké jsou nejčastější příčiny hladového trápení?

Naučte se poznat hlad

Jistě znáte osoby, které jedí jen jednou dvakrát denně. Samozřejmě to není v souladu se zdravým způsobem stravování, ale jistě jste se zamysleli nad tím, proč takoví lidé nemají hlad? Jak je možné, že je minulo nutkání procházet zásuvky, navštěvovat stánky s občerstvením nebo stále otevírat lednici? A proč jste vy na té druhé straně, co nikdy nemá pocit sytosti?

Jako první se musíte naučit poznat skutečný hlad od pouhé chuti a touze dát si něco dobrého. Hlad bývá spojený s kručením v žaludku nepříjemnými pocity v oblasti střev, třesem a točením hlavy. Je vám mdlo a cítíte únavu. Tehdy se jedná o hlad a impulz vychází z vašeho žaludku. Opačným případem je jen touha po nějaké dobrotě. Tam vychází impulz z vaší hlavy a jedná se jen o nutkání.

U chuti se projevuje touha jen po konkrétní potravině, zatímco u hladu vám nezáleží na tom, čím potřebu uspokojíte. Další indicií, jak rozpoznat chuť od hladu je to, že při chuti na nutkání dokážete zapomenout. Stačí se naplno zabrat do nějaké činnosti. Aktivita odvede vaši pozornost.

Možné příčiny věčného pocitu hladu

U žen je jednou z příčin menstruační cyklus. V důsledku změny hormonální hladiny mají ženy větší pocit hladu v období těsně před menstruací a během ní. Podobné pocity mají i ženy během kojení, v těhotenství, při šestinedělí nebo v menopauze. Za vším stojí funkce štítné žlázy a produkce hormonů.

Pocit neustálého hladu mají i osoby trpící cukrovkou. Příčinou bývá i nízká hladina cukru v krvi.

Pokud je štítná žláza postižena nějakou chorobou a začne produkovat nadměrné množství hormonů, tělo okamžitě spaluje velké množství energie a pocit hladu je nezastavitelný. Pokud máte podezření, že se vaše pocity hladu vymykají, navštivte endokrinologa.

Viníkem je jídelníček

Pokud konzumujete potraviny s vysokým obsahem bílého cukru, máte chvíli po jídle ještě větší hlad. Nebezpečné je bílé pečivo, salátové dresinky a samozřejmě bílý cukr obecně. Vyměňte bílé pečivo za celozrnné a přestaňte sladit kávu a čaj. Pocit hladu bude mírnější. Také dodáte tělu potřebnou vlákninu.

Nastartovaný metabolismus

Průzkumy udávají, že asi třetina lidí má rychlejší metabolismus. Tito lidé mají perfektní postavu bez ohledu na to, kolik a co konzumují. Není proč jim závidět. Lidé s rychlejším metabolismem mají stálý pocit hladu a během dne spálí o něco více kalorií než ostatní populace.

Povzbudit metabolismus můžete zařazením některých potravin do jídelníčku nebo zvýšením fyzické aktivity.

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.