Na konzumaci vajec můžete doplatit. Vědci určili množství, které už do krve uvolňuje toxiny

V minulosti se v souvislosti s vejci často zmiňoval škodlivý cholesterol. Nejnovější studie potvrzuje, že bychom měli být přece jen opatrní při jejich konzumaci.

Nemoci spojené s konzumací vajec

Odborníci varují, že žloutek má vysoký obsah cholesterolu a tuku, což může být zdrojem rakoviny, infarktu a mrtvice. Studie, publikovaná v časopise PLOS Medicine tvrdí, že 3 vejce týdně zvyšují riziko předčasného úmrtí až o 1/5.

Ti, co konzumovali dalších 300 mg cholesterolu denně, tedy další 3 vejce týdně, měli pravděpodobnost úmrtí během následujících 16 let zvýšenou o 19 %. Úmrtnost na rakovinu se zvýšila o 24% a na kardiovaskulární onemocnění o 16 %. Odborníci vyzývají ke konzumaci jen bílků, nebo nahrazení vajec něčím jiným. Konzumenti vajec jsou náchylní k nemoci dýchacích cest, Alzheimerovy choroby a cukrovky.

Studie vajec

Spoluautor profesor Yu Zhang z Zhejiang University v Číně řekl, že příjem vajec a cholesterolu je spojený s vyšší mírou kardiovaskulárních chorob a úmrtností na rakovinu. Nabádá k nahrazení celých vajec jinými alternativními zdroji bílkovin.

Odborníci ve Velké Británii zároveň přiznávají, že je nutný další výzkum, protože nebylo nahlíženo na to, jak se vejce konzumují. Dr. Duane Mellor, vědecký pracovník na lékařské fakultě na Astonskej univerzitě, uvedl, že šlo jen o jejich počet. Vejce lze konzumovat s vysokým obsahem tuků a cukru či se středomořskou stravou se zeleninou. Victoria Taylorová, lékařka v British Heart Foundation upozorňuje, že nejdůležitější je celý jídelníček, rozmanitost, vyváženost a nutriční hodnota potravin.

Foto: Shutterstock

Cholesterol

Cholesterol se může hromadit v tepnách a vést ke sraženině, která blokuje přívod krve do srdce i mozku. Při konzumaci vajec se střevními bakteriemi toxická sloučenina zvaná TMAO  – trimetylamínoxidáza uvolní do krve. Chemická látka může podporovat růst nádorů ve střevě, močovém měchýři, prostatě, prsu i vaječnících.

Už polovina vejce denně zvýšila riziko úmrtí z jakékoli příčiny o 7 %. Nahrazením ekvivalentním množstvím vaječných bílků či jejich náhrad se úmrtnost na respirační, rakovinné a kardiovaskulární nemoci snížila. Náhradou 1/2 vejce za ořechy, luštěniny, drůbež, ryby a mléčné výrobky se snížila úmrtnost až o 1/3.

Vejce

Odborníci prozkoumali 37 studií a zjistili, že čím více vajec člověk sní, tím vyšší je riziko rakoviny trávicího traktu. Poslední největší analýza Američanů ve věku 50 až 71 let v počtu 521 120 prokázala 129 328 úmrtí. Vědci je sledovali od roku 1995 do 2011.

Vejce mají vysoký obsah bílkovin, vitamínů a dalších výživných látek a v USA se doporučují jako součást zdravé výživy, i když mohou vést ke zvýšení cholesterolu a předčasné smrti. Národní zdravotní služba ve Velké Británii NHS tvrdí, že jsou součástí zdravé a vyvážené stravy, zdrojem bílkovin, vitamínů a minerálů. Mají se podle ní vařit bez soli a tuku. Smažení zvýší obsah tuku asi o 50 %.

Foto: Shutterstock

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.