Nedostatek tekutin může poškodit ledviny. Rozpoznejte příznaky dehydratovaného organismu včas

Žízeň už není známku toho, že se potřebujeme napít vody, ale dehydratace, která už je ve výši 1 až 2 % tělesné hmotnosti. Ztráta tekutin je pro naše tělo nebezpečná. Pravidelný přísun tekutin mimo jiné zajišťuje našemu tělu běžnou tělesnou teplotu.

Při 5% dehydrataci už hrozí přehřátí, zrychlený tep, hypotenze, neurologické potíže oběhové selhání a šok. V případě dehydratace vyšší než 5 % dochází k hubnutí, zpomalení mozkových procesů, ohrožení krátkodobé paměti, zhoršené koordinaci, zrychlení pulzu, závratím a bolestem hlavy. Nad 10 % je to těžká dehydratace a je nutné nitrožilní podání tekutin, dojde k zástavě moči a hrozí smrt.

Pozor na dehydrataci

Při dehydrataci se začne tělo přehřívat a vnitřní orgány se rychle poškodí. Pak ztrácíme tělesné teplo mnohem rychleji. Podle studií může při teplotě 26,6 °C zdravý člověk přežít bez vody až 7 dní. Jakmile teplota stoupne nad 30 °C, tak se doba přežití se zkrátí na 6 dní. Dehydratace nám navíc hrozí nejen v létě, ale i v zimě.

Ztráta a příjem vody

Běžné množství tělesné vody u dospělého člověka je kolem 60 % tělesné hmotnosti. Ke snížení dojde při nevyváženém příjmu a výdeji vody. Tělo denně vyloučí asi 2,5 litru vody močí, stolicí, dýcháním a kůží. Část doplníme potravou s obsahem vody, větší část ale jen tekutinami, pro zachování zdraví, duševní pohody a pracovního výkonu. Při každé návštěvě toalety si zkontrolujte barvu moči. Pijte preventivně, ještě než jste dostali žízeň.

Akutní příznaky mírné dehydratace

  • bolesti hlavy
  • únava
  • malátnost
  • pokles fyzické a duševní výkonnosti
  • pokles koncentrace
  • škytání při jídle
  • tlak v okolí žaludku
  • tmavě žlutá moč
  • zácpa
  • suchá pokožka
  • suché rty, jazyk a sucho v ústech

Nejčastější příčiny dehydratace

Dehydratace nastane při malém příjmu tekutin, průjmu, zvracení, cvičení, sportu a fyzické práci se silným pocením. Mírný a dlouhodobý nedostatek tekutin způsobuje bolesti hlavy, zácpu, poruchy funkce ledvin, vznik ledvinových a močových kamenů. Zvyšuje se riziko vzniku kardiovaskulárních chorob, trombózy kvůli vyšší viskozitě krve, infekce močových cest, zánětu slepého střeva a některých druhů rakoviny, jako střev, žaludku, rekta a močového měchýře.

Co dělat v případě dehydratace

Je třeba zvýšit příjem tekutin po doušcích. Velké množství může opakovaně vyvolat zvracení. Pokud se obnoví a zvýší četnost močení, situace se zlepší. Tekutiny je přesto nutné podávat po malých dávkách delší dobu v řádu dnů. Tělo ztrácí i velké množství iontů a minerálů, které je nutné doplnit. Vhodné jsou orální rehydratační roztoky z lékárny. Iontové nápoje je vhodné naředit. Při intenzivní ztrátě tekutin zvracením a průjmem nestačí pít jen čistou vodu, ale i bujón a čerstvé ovocné džusy. U těžké dehydratace je nutné nitrožilní podání tekutina po více dnů. Preventivně pijte během dne alespoň 2 až 3 litry čisté neperlivé vody.

Foto: Shutterstock

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.