Nejoblíbenější vitamin ničí ledviny, zhrozili se lékaři. Doplňujte ho jen tímto způsobem

Vitaminové doplňky lidé obvykle kupují za nemalé peníze a konzumují proto, aby byli zdravější. Neustále totiž ze všech stran slyší, jak moc důležitý ten který vitamin je. Na to pak navazují reklamní kampaně výrobců doplňků stravy, které se snaží zdůrazňovat, že byste vitaminy měli tělu dopřát tímto způsobem, který je zároveň komfortní. Vždyť stačí jen užít tabletu, mnohdy s kombinovanými vitaminy, a tělo má na den vystaráno.

Přirozený zdroj důležitého vitaminu

Teoreticky to je pochopitelně bezvadné. Ale jak už to tak bývá, zdaleka to není tak jednoduché. Stále častěji se přitom ukazuje, že právě tyto zdravě se tvářící vitaminové doplňky mohou uškodit. Lidé se totiž příliš nezabývají tím, kolik toho kterého vitaminu svému tělu dopřávají a kolik ho toto skutečně potřebuje.

Vědci si teď posvítili na ten vůbec nejoblíbenější vitamin, kterým je C. Velká švédská studie zahrnující 23 tisíc mužů a trvající 11 let odhalila, že vitamin C významně přispívá ke tvorbě ledvinových kamenů. Riziko je dokonce dvojnásobné oproti těm, kdo vitamin ve formě doplňků stravy neužívali.

Průměrný muž potřebuje 90 miligramů vitaminu C denně, zatímco tělo ženy si vystačí se 75 miligramy. Je nezpochybnitelné, že tato látka je pro lidský organismus velmi důležitá. Kromě posílení imunitního systému, detoxikace těla, ochrany srdce či prevence rakoviny se stará o regeneraci pojivových tkání, kůže a kostí. Dobrý přirozeným zdrojem tohoto vitaminu je především ovoce, zejména pak citrusy, ale také papája nebo červené papričky. Není přitom příliš složité získat dostatečné množství vitaminu C právě z vyvážené stravy.

Foto: Shutterstock

Žádné doplňky vitaminu C, spíše škodí

Naopak, vitaminové doplňky stravy často lákají na to, že vám denní dávku doplní v jediné tabletě. To je sice pravda, ale už neříkají, že tuto dávku překračují třeba desetkrát, jak ukázala studie doktora Garyho C. Curhana z Harvardovy univerzity.

Naopak dosud žádné vědecké výzkumy nepotvrdily, že by doplnění vitaminu C umělou formou mělo jakýkoliv přínos. Nutno dodat, že totéž neplatí o jiných vitaminech, které mohou být ve formě doplňků stravy prospěšné. V případě vitaminu C to ale podle všeho neplatí. Přesto se za něj jen v Americe každoročně utratí stovky milionů dolarů.

Doplňkům stravy s vysokým obsahem vitaminu C byste se měli vyhnout, zejména pokud jste v minulosti trpěli na ledvinové kameny,” uvedl ve studii jednoznačně doktor Curhan. Bohatě stačí, když si jednou za čas dáte třeba pomeranč.

Foto: Shutterstock, zdroje: Harvard Health, Healthline

Autor: Tereza Vávrová

Výživová poradkyně a dlouholetá autorka článků se zdravotní tematikou.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Blažena
Blažena
9 měsíců

Raději napište, jak moc škodí chemické látky v potravinách, statiny a jiné léky.

Iris
Iris
9 měsíců

Prosím vás, raději si zjistěte, co ničí mozek a přestaňte to jíst!