Největší automobilka v Česku tvrdě pohrozila. Kvůli nedostatku plynu může přesunout výrobu

Energetická krize nepředstavuje velkou výzvu pouze pro domácnosti. Ty se nějakým způsobem povedlo saturovat zastropováním cen elektřiny a plynu. Pozornost se nicméně stále více obrací směrem k větším firmám, jež jsou vystaveny nárazu energetické drahoty bez jakéhokoliv štítu nebo snad deštníku.

Auta se tu vyrábět nemusí

Některé společnosti v České republice tak informují, že se jim až dvanáctkrát zvedly ceny plynu či elektřiny. To je pro energeticky náročné závody, jež v tuzemsku dominují, velký problém. A je otázkou, zda je vůbec únosný.

Pro řadu firem tomu tak podle všeho není. Jak informuje agentura Bloomberg, koncern Volkswagen, do kterého spadá i česká Škoda Auto, podle všeho zvažuje přesunutí výrobky nejen z Německa, ale i ze Slovenska a České republiky. Mohlo by to znamenat konec výroby největší automobilky v Česku.

Podle Volkswagenu by tato varianta přišla na řadu tehdy, pokud by se nepodařilo vyřešit problém s plynem, a to jak jeho možný nedostatek, tak i neúnosně vysokou cenu.

Foto: Shutterstock

Pomoc se nechystá

Automobilka v tomto ohledu poukazuje i na skutečnost, že může dojít k přerušení dodavatelských řetězců, a to právě kvůli vysokým cenám energií. V Česku funguje obrovská síť velkých podniků, které se zabývají právě výrobou komponent pro automobilový průmysl. Operují s poměrně malou marží a zvýšené ceny elektřiny či plynu pro ně představují obrovský problém. A pokud ceny zvednou, je to pro změnu další komplikace pro automobilky.

Ve Škodovce přitom pracují desítky tisíc zaměstnanců. Pakliže by její tuzemská výroba byla ohrožena a došlo by k avizovanému přesunutí do jižních nebo naopak severních států Evropy, které mají k plynu lepší přístup, znamenalo by to obrovský zásah i pro subdodavatele. To už jsou v součtu stovky tisíc pracovních pozic.

Stát bohužel prozatím pomoc pro velké firmy neřeší. Zastropování cen elektřiny a plynu se jich netýká. Je přitom otázkou, zda se nějakého řešení dočkají. Nic totiž přislíbeno nebylo.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
5 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Ján
Ján
1 rok

Mně se to zdá jak jak predem sehraná politická věc, my jsme byly stále sobě stačni co se týče elektřiny , něco poslední Němec a splátky si koupíme svoji elektřinu komu a kdo roste z miliardami?

David
David
1 rok

Takže doteď, kdy vydělávali, utráceli aby měli nulové zisky a nemuseli z nich platit státu daně. Automobilky s miliardovými zisky nemají rezervu, aby toto zvládly, a natahují ruku ke státu. Soukromá firma … Nechápu.

jmarek3
jmarek3
1 rok

Politici chtějí minimum státu ,proto se potopil těžký průmysl .Dnes je na pořadu zničit lehký průmysl. Proto podnikejte v cukrárnách,skladech,kavárnách atd. Voliči to tak chtějí ,to je demokracie ,nebo demagogie?

Radomír
1 rok

Berte to jako bonus za elektrifikaci ! 😂

Radovan
Radovan
1 rok

Co si Čechy volili to mají. Uvěřili lhářům a i v senátních volbách ukázali co v nich je. Vystrčila mohli volit jenom blbci. Když přesunou výrobu škody jinam slza mi neukápne.