Němci odhalili, jak Lidl manipuluje zákazníky k větším nákupům

V sousední zemi vzbudila značné pozdvižení reportáž veřejnoprávní televize ZDF o tom, jaké triky využívá gigantický obchodní řetězec Lidl k tomu, aby maximalizoval své zisky. Jde o nenápadné věci, které však mají dalekosáhlý efekt. Lidl je navíc používá také v České republice a dalších zemích, kde působí.

Překvapivě účinný nástroj

Možná vás to překvapí, ale jedním z důvodů, proč lidé v Lidlu tak moc nakupují, jsou nákupní vozíky. Respektive jejich velikost. Patří totiž k těm největším na trhu, což má svůj jednoznačný důvod, jak v reportáži vysvětluje David, který působil na pozici zástupce vedoucího prodejny Lidlu.

Bylo naprosto běžné, že u nás stáli lidé na kase a říkali, že chtěli koupit jen pár věcí. A teď mají stejně plný nákupní vozík,” říká David. “Tyhle nákupní vozíky jsou doslova zlatým dolem.

Důvodem je skutečnost, že nákupní vozík je tak velký, že pořád působí prázdným dojmem, i když už jste nakoupili poměrně dost zboží. Je to dáno i jeho designem. Zatímco v přední části, na kterou dohlédnete je úzký, v místě pod rukojetí je naopak široký a navíc prohloubený. Díky tomu má také zboží tendenci sklouzávat pryč z vašeho zorného pole.

Foto: Shutterstock

Jinak to nešlo

Celé to má navíc zajímavé souvislosti. Jak poukazuje další z bývalých zaměstnankyň Lidlu, tyto obří nákupní vozíky příliš nepasují do prodejen řetězce. V úzkých uličkách překážejí a obtížně se vyhýbají. Zákazníci se tak personálu často ptali, zda by nemohli dát nějaké menší.

Lidl tak do prodejen umístil i nákupní košíky, které mohli využívat lidé pro menší nákupy. Poměrně brzy si však vyhodnotil čísla prodeje a zjistil, že průměrná cena na jeden nákup klesla. Následně pak přišel pokyn z centrály, aby se veškeré košíky z prodejen stáhly. Až se budou zákazníci příště ptát, kde jsou, má personál odpovídat, že se příliš často kradly.

V České republice ještě v některých prodejnách nákupní košíky jsou. V poslední době se ale zdá, že ubylo jejich množství. Navíc jde opět o ty největší nákupní košíky, jaké mohou být. Jsou velmi vysoké, takže člověk jen obtížně rozpoznává, kolik toho nakoupil.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments