Otékají vám v letním horku nohy? Pomůže pohyb nebo hořčík

Pokud se v parných letních dnech nemůžete dostat do bot, protože máte oteklé nohy, které při vysokých teplotách trápí velké množství lidí, je třeba myslet na prevenci i možnost úlevy. Přinášíme vám rady, jak otoky zmírnit a jak se jich zbavit.

Otoky nohou jsou v horkém počasí přirozenou reakcí organismu. Žíly se při vyšších teplotách roztahují pro plynulý průtok krve. Při dlouhém sezení i stání je těžké krev pumpovat zpět do srdce a vlivem gravitace se nám v nohách hromadí. Nepříjemné otoky jsou přechodné a zdraví neohrožují. Jsou ale velmi nepříjemné a někdy i bolestivé. Otoky nohou mohou mít i mnohem vážnější příčiny, než jsou letní horka. Pokud se přidá mravenčení, noční křeče nebo jsou otoky trvalé, jděte k lékaři.

Co zhoršuje otoky nohou

  • dlouhé sezení nebo stání, chůze vám pomůže pumpovat krev z nohou
  • nadměrné solení způsobuje nerovnováhu soli a vody v těle a organismus se to snaží vyrovnat zadržováním vody
  • vyšší věk přináší pomalejší krevní oběh a nižší aktivitu srdce v pumpování krve do tepen a žil, tím dochází k většímu hromadění vody v nohách
  • těhotenství způsobuje vyšší tlak na stěny cév, protože se tělo vyrovnává s větším množstvím tekutin a vyšší hmotností

Nohy ve vyvýšené poloze

Po návratu z práce si dejte nohy do zvýšené polohy. Nohy by měly být výše, než je vaše srdce. Provádějte nejlépe 3 až 4x denně po dobu 30 minut. Večer si v posteli dejte polštář pod nohy.

Kratší pobyt na slunci

Snažte se vyhýbat přímým slunečním paprskům. Snažte se nevycházet v poledne a zdržujte se raději ve stínu.

Ochlazování těla

Zdržujte se v chladných a klimatizovaných místnostech, použijte ventilátor, dělejte si chladné koupele nohou, osvěžujte se termální vodou a během dne si ochlazujte ruce i obličej ve studené vodě. Vynechejte horké koupele a sauny. Sprchujte se vlažnou vodou a nohám dopřejte studený proud vody pro zlepšení cirkulace krve.

Masáž nohou

Nohy si masírujte krouživými pohyby oběma rukama vždy od kotníků ke kolenům. Na otoky pomáhá mátový, grapefruitový i mandlový olej.

Vsaďte na pohyb

Nemáme na mysli intenzivní cvičení, které v horku přispívá k otokům nohou. Pomalejší cvičení a chůze podporuje krevní oběh. Cvičte ráno a večer, kdy je chladněji. Pomáhá i plavání a aqua aerobic, které vás ochladí, protáhne a rozproudí krev v žilách. Tlak vody krevnímu oběhu prospívá. Pokud sedíte, nedávejte si nohu přes nohu, ať může krev i lymfa dobře proudit.

Dodržujte pitný režim

Nedostatek tekutin zvýší koncentraci soli v těle a to pak zadržuje vodu. Vypijte 8 až 10 sklenic čisté vody bez bublin denně. Můžete ji doplnit citronem nebo okurkou.

Změňte jídelníček

Omezte sůl, s tím i polévky, omáčky, uzeniny a průmyslově zpracované potraviny i pochutiny, jako jsou chipsy a slané oříšky. Dopoledne si dejte ovoce, zejména bobuloviny nebo meloun. Vsaďte hlavně na dostatek zeleniny. Kromě okurky se zaměřte zejména na tu listovou. Mezi přírodní diuretika patří i červená řepa, dýně, chřest, zelené fazolky, cibule, z ovoce citrony a ananas.

Zkuste hořčík

Hořčík je minerál důležitý pro krevní oběh a jeho nedostatek vede k otokům. Doplňujte jej 2x denně formou tablet a vsaďte na minerální vody, jako je Magnesia.

Kompresní punčochy

Jakmile se trochu ochladí, dejte si na chvíli kompresní punčochy. Zmenšují rozšíření žil a zvyšují průtok krve, čímž brání hromadění tekutin v nohách.

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.