Podceňovaný vysoký tlak je tichý zabiják. Poznejte, kdy je třeba ho začít řešit

Vysoký krevní tlak patří mezi časté kardiovaskulární choroby. Podívejte se, jaké jsou hlavní příznaky a projevy při vysokém tlaku, podle kterých jej můžete poznat.

Vysoký krevní tlak neboli hypertenze nastává, pokud je krevní tlak vyšší než 140/90 mm Hg. První číslo označuje systolický tlak a druhé diastolický tlak. Krevní tlak je vyjádřen dvěma čísly, z nichž nám první, vyšší číslo udává hodnotu maximálního tlaku dosažený ve chvíli, kdy srdce vytlačí krev do krevního oběhu. Druhé, nižší číslo je hodnotou tlaku v tepnách ve chvíli, kdy srdce odpočívá vždy mezi dvěma stahy.

Příznaky a projevy vysokého krevního tlaku

Příčiny vysokého krevního tlaku jsou různé. Může to být nadváha a obezita, nadměrné solení, stres, zvýšená konzumace alkoholu, kouření a nedostatek pohybu. Vysoký krevní tlak způsobují i sekundární nemoci, jako je diabetes, arterioskleróza, onemocnění ledvin či deprese. Toto jsou hlavní příznaky.

  • bolesti hlavy, nejčastěji v oblasti čela
  • zrychlený srdeční tep
  • nadměrné pocení
  • zvýšená únava a ztráta energie
  • nespavost
  • otoky kotníků
  • závratě
  • hučení v uších
  • poruchy vidění
  • krvácení z nosu
  • bušení srdce
  • bolest na hrudi
  • dušnost

Přechodné zvýšení tlaku

V některých případech může dojít k přechodnému zvýšení krevního tlaku. Třeba při cvičení nebo důsledkem stresu. Pokud se krevní tlak v takových případech brzy vrátí do normálu, není důvod k obavám. Vysoký krevní tlak je jedním z častých problémů v těhotenství. Pokud se objeví ještě před 20. týdnem těhotenství, pravděpodobně jde o chronickou hypertenzi. Jestliže se vysoký krevní tlak vyskytne až v 2. a 3. trimestru, pak jde jen o příznak při těhotenství.

Vysoký krevní tlak a léčba

Nespoléhejte se pouze na léky, ale změňte svůj životní styl. Vhodné je radikálně snížit příjem soli, přestat kouřit a pít alkoholické nápoje. Vhodné je vyhnout se nápojům s obsahem kofeinu, jako je káva, černý čaj, colové a energetické nápoje. Je třeba mít dostatek tělesného pohybu, alespoň 1 hodinu denně. Nutné je minimalizovat stres. Pokud máte nadváhu či obezitu, je třeba postupně zhubnout na normální váhu. Do jídelníčku je třeba zařadit mnohem více zeleniny i ovoce.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.