Potravinami proti demenci. Seznamte se s prevencí Alzheimerovy choroby

Věděli jste, že asijské národy mají mnohem menší procento výskytu Alzheimerovy choroby? Stařecká demence vzniká plíživě a nenápadně. Později zasáhne myšlení, komunikaci, paměť i úsudek. Předcházet jí přitom můžete vhodně volenou stravou. Pochopitelně to není stoprocentní, ale výskyt této civilizační nemoci hovoří jasnou řečí.

Plíživé příznaky Alzheimerovy choroby

Alzheimerova choroba se objevuje po 65 roce života, ale stává se, že onemocnění propukne i u mnohem mladších osob. Jedinec nejprve zapomíná určité detaily, později i závažnější skutečnosti jako jsou obličeje a jména blízkých. Je dezorientovaný, nedokáže se vyjádřit a v posledních stádiích je zcela odkázán na pomoc okolí.

K rozvoji choroby přispívá vysoký krevní tlak, cukrovka, deprese i konzumace alkoholu či vysoká hladina stresu.

Jídelníček proti demenci

Do jídelníčku musíte zařadit co nejvíce potravin bohatých na antioxidanty a omega-3 mastné kyseliny. Vhodné jsou luštěniny, ořechy a ryby.

Bobuloviny a bobulovité ovoce

Drobné ovoce je výborné na chuť a zároveň je účinnou prevencí. Každý den si dopřejte hrst borůvek, ostružin, jahod nebo malin. Nejlepší jsou čerstvé, ale v zimním období sáhněte po zmrazených. Hodí se do jogurtů i do smoothie. Z ovoce jsou vhodné i švestky a jablka.

Listová zelenina

Pomáhají jakékoliv listové saláty a další zelená zelenina. Sáhněte po brokolici, kapustě a špenátu.

Sladká zelenina

Z ostatních druhů zeleniny je vhodná červená řepa či mrkev. Zeleninu konzumujte nejlépe syrovou. Doporučují se míchané zeleninové saláty s olivovým olejem.

Plody moře

Na jídelníčku by neměla chybět mořská ryba, a to i v případě, že nebojujete proti demenci. Vhodný je losos, makrela nebo tuňák. Inspirujte se středomořskou stravou a více vařte pokrmy s plody moře.

Javorový sirup

Část bílého cukru je vhodné nahradit alternativními sladidly. Javorový sirup chutná výborně a je bohatý na draslík, vápník i zinek. Miska ovesné kaše k snídani oslazená javorovým sirupem umí zázraky.

Červené víno

Malá sklenka červeného vína vašemu zdraví neuškodí. Červené víno obsahuje resveratrol, který je ochranou proti Alzheimerově chorobě. Dopřát si však můžete jen jednu skleničku denně.

Foto: Freepik

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.