Potraviny, které dokáží zmírnit nepříjemnou alergii

Většina spouštěčů alergií se dá odhalit a můžeme mít alergii asi na cokoliv. Existují však i ingredience, které mají opačnou funkci než spouštěče. Podívejme se na potraviny, které nám naopak od projevů alergické reakce mohou ulevit.

Sezónní alergie se vyskytuje jen v určitých částech roku, obvykle na jaře a v létě. Nejčastější je alergie na pyly. Pylová alergie se projevuje především alergickou rýmou neboli sennou rýmou, anebo alergickým zánětem spojivek. Hlavními příznaky je kýchání, otok nosní sliznice, pocit ucpaného nosu, rýma, slzení a pálení očí. Podávají se léky neboli antihistaminika. Odborníci doporučují zahrnout do jídelníčku i některé potraviny, které pomohou zmírnit příznaky alergie.

Zázvor

Alergie pocházejí ze zánětu v těle, který se projeví otokem, podrážděním nosu, očí a krku. Symptomy může zmírnit zázvor s antioxidačními a protizánětlivými účinky. Obsahuje fytochemické sloučeniny. Podle studií zázvor skutečně potlačuje produkci protizánětlivých proteinů v krvi, což vede ke snížení příznaků alergie.

Kurkuma

Také kurkuma má protizánětlivé účinky. Aktivní složka kurkumin potlačí zánět v těle, minimalizuje otoky a podráždění způsobené alergickou rýmou.

Včelí pyl

Včelí pyl přinesený včelami do úlu, je jejich základní složkou potravy. Barevná zrníčka obsahují enzymy, nektar, med, květní pyl a vosk. Dá sezakoupit i jako léčivo. Podporuje obranyschopnost organismu, má protizánětlivé, antimikrobiální a antifungální vlastnosti a snižuje přecitlivělost na pyl a další dráždivé látky.

Vitamín C a citrusové plody

Vitamin C pomáhá při nachlazení, zkracuje dobu onemocnění a pomáhá i alergikům. Podle studií konzumace potravin s vysokým obsahem vitaminu C snižuje alergickou rinitidu neboli podráždění horních cest dýchacích způsobené pyly z rostlin. Konzumujte více citrusových plodů, tedy pomeranče, citrony, grepy i mandarinky.

Rajčata

Rajčata také obsahují vitamin C. Navíc obsahují i lykopen, což je antioxidační látka potlačující alergické reakce. Lépe se vstřebává uvařený, proto rajčata konzumujte spařená nebo třeba v rajčatové omáčce.

Cibule

Cibule je přírodním zdrojem bioflavonoidu quercetinu, který se dá koupit i jako doplněk stravy a působí jako přírodní antihistaminikum. Cibule obsahuje i mnoho dalších protizánětlivých a antioxidačních látek. Nejlepší je syrová červená cibule.

Losos a jiné tučné ryby

Vhodné jsou makrely, losos, sardinky i tuňák. EPA mastné kyseliny, které dostaneme do krevního řečiště, sníží riziko alergické citlivosti a senné rýmy. Omega-3-mastné kyseliny mají protizánětlivé vlastnosti, podpoří alergickou odolnost i astma a zabraňují zúžení dýchacích cest.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.