Potraviny, které poškozují slinivku břišní. Vyvarujte se jich a držte klíčový orgán v kondici

Slinivka má v těle zásadní funkci. Štěpí tuky, cukry a bílkoviny, čímž udržuje zdravé procesy v těle. Jakmile je funkce tohoto orgánu omezena, může se objevit hned několik civilizačních chorob. Za poškození v dnešní době může často zejména konzumace většího množství nevhodných potravin.

Zbavte se obtíží jednou provždy

Pokud se vám objevují záněty slinivky opakovaně, hledejte chybu ve svém životním stylu. Jestliže sportujete a příliš se nestresujete, zaměřte se nevhodné potraviny ve vašem jídelníčku. Zejména pak jde o alkohol, slazené sycené limonády, kávu a čokoládu, které spadají nejčastěji do závislostí a zlozvyků. Těchto nápojů a sladkostí se zbavte hned na prvním místě a ulevíte svému tělu.

Foto: Shutterstock

Bez výrazných chutí a aromat

Možná vám bude maso vařené na vodě připadat málo šťavnaté a kořeněné, ale přesně tak by měl vypadat váš jídelníček, pokud na záněty slinivky trpíte. Aromatická koření, omáčky, zálivky a další průmyslové potraviny raději z jídelníčku nadobro vyřaďte. Kromě koření a barviv tento orgán spolehlivě dokáže podráždit také větší množství oleje. Na sladká jídla použijte kokosový olej a na slaná olivový ve velmi malém množství.

V případě, že se rozhodnete péct, vybírejte varianty bez droždí, jelikož kynuté produkty mohou způsobovat silné bolesti a komplikace. Proto i knedlíky raději vyměňte za rýži nebo celozrnné těstoviny.

Pozor na ovoce

Ovoce se zdá být nezávadnou potravinou. Ovšem u pacientů, kteří mají se slinivkou problém, to není tak jednoduché. Měli by se vyhnout především velmi sladkým druhům, jako jsou jahody, hroznové víno, maliny a datle. Naopak si mohou pochutnat na citrónech, meruňkách nebo sladkých banánech.

Foto: Shutterstock

Vybírejte mléčné výrobky pečlivě

Čím méně procent tuku, tím lépe. Ohrožená slinivka si neumí poradit s těžkými mléčnými výrobky, a proto reaguje přehnaně na zrající sýry, tvarohy a další tučné výrobky. Nahraďte je light variantou, po které se budete cítit lehčí, a nebude vás trápit bolest na hrudi.

Foto: Shutterstock, zdroj: Mayo Clinic

Autor: Tereza Hotovcová

Zdravý životní styl a objevování nových receptů je něco, co ji vždy naplňovalo, a proto se zde s vámi dělí o své poznatky.