Potraviny, které zabraňují nádorovému bujení. Naučte se bojovat proti rakovině preventivně

Rakovina je celosvětový zdravotní problém. Při rakovině vede abnormální chování některých buněk ke vzniku rakovinných buněk, růstu nádoru a tvorbě metastáz. Jaké druhy potravin zabírají proti rakovině?

Zelená listová zelenina

Je bohatá na vitaminy, minerály, antioxidanty a enzymy, má málo kalorií, tuků, sodíku a toxinů. S rakovinou bojují antioxidanty, včetně vitaminu C a beta-karotenu. Zdroj glukosinolátůantibakteriální a antivirové vlastnosti a deaktivuje karcinogeny. Rakovině brání štěpením na indoly, tiokyanáty a isothiokyanáty.

Košťálová zelenina

Košťálová neboli brukvovitá zelenina má hodně vitamínu C i antioxidantu glutathionu, který umí pročišťovat volné radikály. Fytochemikálie nazývané isothiokyanáty jsou prevencí rakoviny. Zelí i brokolice obsahují sulforafan a indoly, které chrání strukturu DNA.

Bobulové ovoce

Borůvky, maliny, ostružiny, třešně, jahody, moruše, goji i Camu Camu mají hodně vitaminu C i A, kyseliny gálové a jsou protiplísňové a antivirotické. Proantokyanidinové antioxidanty bojují proti stárnutí a volným radikálům. Mají mnoho fenolů, zeaxantinu, lykopenu, kryptoxantínu, luteinu a polysacharidů.

Oranžové ovoce a zelenina

Citrusy, dýně, mrkev, řepa a batáty mají v sobě zářivé pigmenty – fytochemikálie, lutein, zeaxantin i karotenoidní antioxidanty. Karotenoidy, jako alfa-karoten, beta-karoten, lykopen, lutein a kryptoxanthin jsou deriváty vitaminu A. Podporují imunitní funkce, detoxikaci, činnost jater, boj s rakovinou kůže i očí.

Čerstvé bylinky a koření

Kurkuma obsahuje kurkumin, který bojuje hlavně proti rakovině tlustého střeva a prsu. Černý pepř zvyšuje schopnost ji vstřebat a bojovat proti zánětu. Důležitý je pro imunitní systém i česnek, tymián, kajenský pepř, oregano, zázvor, bazalka a petržel.

Organické maso

Organické maso včetně hovězích a kuřecích jater obsahuje hodně vitaminu B12 a minerály, které pročišťují játra, odbourávají toxiny z krve a trávicího traktu. Detoxikace pomocí selenu, zinku a vitamínů B komplexu čistí krev, tvoří žluč pro trávení tuků, vyrovnává hormony, ukládá vitamíny, minerály a hlavně železo.

Fermentované produkty

Bohatý zdroj prospěšných bakteriíprobiotik. Mikroorganismy podporují přirozenou bakteriální rovnováhu střevní mikroflóry a zvyšují imunitu. Třeba čerstvý sýr, tvaroh, kefír, acidofilní mléko i jogurty, kde fermentace tvoří probiotika. Vhodná je i kvašená zelenina, kyselé zelí, kokosový kefír, kombucha a natto.

Ořechy, semínka a oleje

Chia či lněná semínka jsou zdroj vlákniny, omega-3-mastných kyselin a minerálů. I další, konopná, sezamová, dýňová i slunečnicová semena, vlašské ořechy, para ořechy a mandle jsou nejlepší namočené či naklíčené. Vhodné jsou i nerafinované oleje, jako kokosový, lněný, z tresčích jater a extra panenský olivový.  

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.