Práce ničí postavu i zdraví. Jak problém vyřešit?

Práce, kterou máme rádi a je dokonce naším koníčkem, nás může ohrozit na zdraví. To v případě, kdy se jí věnujeme dlouhé hodiny nad rámec pracovní doby, trávíme mnoho času za volantem, účastníme se častých služebních cest a jsme většinu času v sedě, před obrazovkou počítače. Jak si poradit, aby nám práce neohrozila štíhlou postavu i zdraví?

Strašák jménem sedavé zaměstnání

Jak je to dlouho, co jste nastoupili do práce, ve které trávíte většinu času před obrazovkou počítače? Několik let? A kolik kilogramů jste za tu dobu přibrali? Prvním viníkem je samozřejmě sedavé zaměstnání. Jakmile nastoupíte do práce, vše je pro vás nové, musíte (i chcete) se naučit nové věci. Tak strávíte v práci mnohem více času, než je běžně stanovená pracovní doba. Později se vám začne v zaměstnání dařit, množí se úkoly, odpovědnost i ocenění. Je to pro vás větší motivace, věnovat práci ještě více času. Sezení před obrazovkou počítače po dlouhé hodiny si začne brzy vybírat daň na vaší postavě a objeví se i bolesti zad.

Je třeba se pravidelně protáhnout. Nestačí jen pár kroků v době oběda. Zkuste zařadit několik cviků každou půl hodinu. Provádět se dají i na židli a zaberou jen pár vteřin. Protáhněte paže i krční páteř. Několikrát zvedněte obě nohy do vodorovné polohy a chvíli vydržte. Opřete se o celá chodidla a s narovnanými zády se několikrát vytáhněte nad sedátko židle. Opěrky pracovní židle vám poslouží jako madlo. Pokud v práci telefonujete, zkuste se postavit a procházet při každém telefonátu. Kdo má možnost, ať využívá vzdálenější toalety, třeba o tři patra výše.

Problémem je i dojíždění do práce autem. Ne vždy je možné ujít celou cestu pěšky, ale vždy je možné nechat auto na vzdálenějším místě. Patnáctiminutová procházka na začátku a na konci pracovní doby je ideální.

Strašák jménem dobrý kolektiv

Co je zvykem v dobrém kolektivu? Slavit spolu narozeniny, kde je plno dobrot, rozdělit se o bonboniéru, přinést všem domácí zákusky. Chodit spolu na obědy a objednávat si pizzu pro celou kancelář. Je těžké odolávat nástrahám. Tady pomáhá jen silná vůle. Mějte vždy v zásuvce zdravější alternativu. Ovoce, ořechy, semínka. Tak budete moci sáhnout po svém kousku, když se k vám blíží bonboniéra.

Strašák jménem stres

Určitý tlak na výkon je přínosný, daří se nám díky němu být produktivnější. Problém vzniká, když je tlak příliš vysoký a trvá nepřiměřeně dlouhou dobu. Vede k vyčerpaní, únavě, ztrátě motivace. Dlouhodobé vystavení stresu způsobí poruchy spánku i trávící potíže. Později se přidávají i další závažná onemocnění. Pro boj se stresem existuje několik osvědčených technik. Je třeba jich vyzkoušet více a vybrat si tu, která vám bude vyhovovat. Na výběr máte relaxační hudbu, sport, protistresové omalovánky, dechová cvičení aj.

Také cítíte, že vám práce ohrožuje postavu?

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.