Pravda o kuřecím mase vám otevře oči. Překvapivý vliv na cholesterol

Když se hovoří o zlém cholesterolu, obvykle se tak děje v souvislosti s tučnými potravinami, mezi které je řazeno také červené maso. V roce 2012 rozsáhlá vědecká práce upozornila na riziko předčasného úmrtí po konzumaci červeného masa. O tři roky později pak Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny zařadila červené maso na seznam karcinogenů. V souvislosti s tím bylo většinou doporučováno maso kuřecí či obecně drůbeží jako alternativa. Ovšem i to teď nová studie publikovaná v časopise American Journal of Clinical Nutrition zpochybňuje.

Nejen červené, ale i bílé maso zvyšuje cholesterol

Vědci z University of California zjistili, že bílé i červené maso zvyšují hladinu „špatného“ (LDL) cholesterolu v krvi stejnou měrou, čímž se zvyšuje riziko srdečních onemocnění. Výzkum zjišťoval, zda bílé maso obsahovalo vysoké hladiny nasycených tuků nebo ne. Nasycené tuky, které se nacházejí v potravinách včetně másla, sýra a smetany, zvýšily hladinu cholesterolu v krvi ve stejném rozsahu pocházející ze tří zdrojů proteinů. Potvrdilo se, že jak červené, tak bílé maso zvyšuje hladinu zlého LDL cholesterolu ve srovnání se stravou, která tyto druhy masa neobsahuje. Vysoký cholesterol pak může blokovat cévy a způsobit srdeční onemocnění, které způsobuje více než čtvrtinu úmrtí v České republice.

Když jsme plánovali tuto studii, očekávali jsme, že červené maso bude mít mnohem větší vliv na hladinu cholesterolu v krvi než bílé maso. Hladiny nasycených tuků jsou však ekvivalentní,” uvedl autor studie, profesor Ronald Krauss. Podle něj tak ke snížení hladiny cholesterolu v krvi vede pouze celkové omezení příjmu masa, nikoliv jen redukce toho červeného.

Foto: Shutterstock

Jak snížit cholesterol

Červené maso, které je zdrojem železa a vitamínu B12, začalo v posledních letech ztrácet na oblibě kvůli obavám ze srdečních onemocnění a rakoviny. Nejrůznější odborníci přitom podpořili konzumaci drůbeže jako zdravější alternativu červeného masa a obecně podpory hubnutí. Dosud však podle výzkumníků neexistovalo komplexní srovnání účinků červeného masa, bílého masa a bílkovin z masa na krevní cholesterol. To se teď změnilo a drůbeží maso z toho nevychází nejlépe.

Podle autorů studie je nejlepší taková strava, která obsahuje bílkoviny ze zeleniny, mléčných výrobků a luštěnin. Ta se zdá být nejpříznivější pro hladinu cholesterolu. “Naše výsledky naznačují, že současná doporučení omezit červené maso a ne bílé maso by neměla být založena pouze na jejich účincích na cholesterol v krvi. Účinky konzumace červeného masa by skutečně mohly přispět k srdečním onemocněním, ale měly by být podrobněji prozkoumány ve snaze zlepšit zdraví,” uvádí profesor Krauss.

Foto: Shutterstock, zdroj: American Journal of Clinical Nutrition

Autor: Anna Štěpánková

Maminka se zájmem o zdravý životní styl. Miluje dlouhé procházky přírodou zakončené posezením v dobré restauraci.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments