Prediabetes jako poslední varování, než udeří cukrovka. Poznejte příznaky a zasáhněte, dokud je čas

Prediabetes naznačuje zvýšení hladiny cukru v krvi a dá se ještě zabránit propuknutí cukrovky 2. typu. Jde o poslední varování před plným vývojem diabetu 2. typu.

V této fázi slinivka ještě stále produkuje dostatek inzulinu, ale už v menším množství odstraňuje cukr z krevního řečiště. Dochází k inzulinové rezistenci, což je stav předcházející vývoji cukrovky 2. typu.

Příznaky prediabetes

Prediabetes je jakýsi představ cukrovky bez příznaků. Ty jsou jen slabé a lidé je často přehlídnou. Máte-li některý z příznaků, nechte si zkontrolovat svou hladinu cukru v krvi.

  • dna
  • tmavší kůže v podpaží, na krku, kolem kloubů a svalů
  • lesklé a šupinaté skvrny na kůži
  • voskovitá kůže
  • nepravidelné vyprazdňování
  • ztráta vlasů
  • časté močení
  • abnormální únava
  • zvýšený pocit žízně

Rizikové faktory

  • obezita
  • vysoký cholesterol
  • vysoký krevní tlak
  • genetické předpoklady

Prevence

Zdravější stravovací návyky a životní styl

Je třeba jíst vyváženou stravu bohatou na vlákninu, sacharidy, ovoce, zeleninu a chudší na bílkoviny, což pomůže vyvážit hladinu cukru v krvi. Dodávat tělu základní živiny, které jsou nezbytné pro udržení dostatečné energie a pocitu sytosti celý den.

Pravidelný pohyb

Pravidelné procházky na čerstvém vzduchu a cvičení. Nemusíte se potit při intenzivním tréninku. Čerpejte na slunci vitamin D, dýchejte čerstvý vzduch a vyberte si nějakou fyzickou aktivitu, kterou si zařadíte do každodenní rutiny.

Snížení nadváhy

Nadváha zvyšuje riziko, že se z prediabetického stavu vyvine diabetes 2. typu. Proto je důležité zhubnout a udržet zdravou váhu. Zavedení zdravějších stravovacích návyků a pravidelná fyzická aktivita má pozitivní vliv i na naši přiměřenou váhu.

Doplňte ženšen

Ženšen přispívá ke snížení hladiny glukózy po jídle a celkové hladiny cukru v krvi. Poskytuje ochranu proti vyvinutí cukrovky.

Doplňte chrom

Pokud se snažíte snížit riziko vzniku cukrovky, přidejte do svého jídelníčku antidiabetický minerál zvaný chrom podporujícíschopnost těla produkovat glukózový toleranční faktor pro inzulinovou účinnost. Obsahuje jej brokolice, ječmen a oves.

Doplňte hořčík

Hořčík reguluje schopnost těla vylučovat inzulín a přirozeně regulovat cukry v krvi. Konzumujte hořčík z potravin, jako je špenát, dýňová semena, mandle a avokádo.

Foto: Adobe Stock

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.