Ne všechny sacharidy jsou špatné. Orientujete se v různých druzích?

Prospěšné i zatracované. Patří i nepatří do našeho stravování. Řeč je o sacharidech. Cukry a tuky stojí za řadou nemocí a jsou to ony, kdo se podepsaly pod prudkým nárůstem pacientů s obezitou. Jaké druhy sacharidů rozlišujeme a jak se v nich orientovat?

Kolik sacharidů denně patří na náš stůl

Určitě není správné doporučení, že bychom se měli sacharidům zcela vyhnout. Pochopitelně by to při skladbě našeho stravování ani nebylo dost dobře možné. Z celkového denního energetického příjmu by měly sacharidy tvořit obsah mezi 55 až 60 %. Průměrně by jich měly ženy sníst asi 330 g a muži 430 g za jeden den. Průzkumy však přišly s velmi nelichotivým číslem. Cukrů spotřebujeme asi dvojnásobné množství, než je doporučeno.

Monosacharidy, oligosacharidy a polysacharidy

Základním rozdělením sacharidů jsou 3 skupiny. Představitelem monosacharidů jsou zejména glukóza a fruktóza. Glukóza je hroznový cuk a fruktóza je ovocný cukr. V hroznech byste našli volnou glukózu. Vázaná glukóza je pak v laktóze, škrobu, celulóze a sacharóze. I fruktóza má svou volnou podobu v ovoci a vázanou podobu ve složených sacharidech. Stejně nezdravé jako monosacharidy jsou i oligosacharidy. Těmi jsou hlavně řepný a třtinový cukr, mléčný cukr a sladový cukr. Dále je najdeme v luštěninách. Polysacharidy představují složené sacharidy. Je to kombinace alespoň deseti monosacharidů. Protože představují složený řetězec různých částí trvá organizmu mnohem déle, než jej rozštěpí na jednoduché sacharidy. Polysacharidy jsou ve škrobu, celulóze, pektinu nebo inulinu. Mezi ně řadíme i vlákninu, která je přímo nestravitelná.

Pozor na slazené nápoje

Bylo zjištěno, že fruktóza, kterou se sladí většina nápojů, představuje mnohem větší riziko než běžný bílý cukr. Nestačí vyřadit jen limonády a kolové nápoje. Problémem jsou i ledové čaje, slazené minerálky a koncentrovaný džus. Také mějte na paměti, že vyměněním bílého cukru za třtinový svému tělu vůbec neprospíváte. Sledujte složení potravin a myslete na to, že nejvíce cukrů nepřijímáme ve sladkostech ale právě ve slazených nápojích.

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.