Stačí spánek dlouhý 15 minut? Postaví vás na nohy

Pokud patříte k těm, kteří i po 8. či 10. hodinách spánku nejsou schopni vstát ráno s postele, máme pro vás řešení. Zkuste si odpočinout za 15 minut!

Vědci z Kalifornské univerzity dle své studie tvrdí, že během 15 minut spánku nahradíme to, co jsme nestihli v noci. Asi polovina obyvatel planety spí méně, než potřebuje. Dlouhodobý nedostatek spánku způsobuje závažné zdravotní potíže, zvyšuje riziko onemocnění srdce, tloustnutí, deprese i vznik některých druhů rakoviny. Po probdělých nocích jsme otupělejší a neurotransmitery v mozku nám nefungují tak, jak mají. Hůř si pamatujeme, nedostatečně chápeme a klesá nám produktivita.

Vyspat se do zásoby nefunguje

Víkendové spaní, kdy zůstanete v posteli až do odpoledne a snažíte se vynahradit to, co jste v týdnu nestihli, podle výzkumů nefunguje. Navíc to zvyšujete šanci na depresi a ještě mnohem větší únavu.

Spěte 8,5 hodiny

Podle vědeckých studií je pro dospělého ideální 8,5 hodin spánku. Pokud trávíme nočním odpočinkem méně než 7 hodin, ale i více než 10 hodin, škodíme svému organismu velmi podobně, jako bychom v noci vůbec nespali.

Spánkoví šetřílci

Existují lidé, kteří se i po pár hodinách spánku cítí velmi osvěžení a jsou vysoce produktivní v práci. Je jich asi jen 1 až 3 % populace a jsou to nositelé genu hDEC2-P385R souvisejícího s regulací spánkových režimů.

15 minut spánku

Pokud vás čeká důležité rozhodnutí, zkouška, perný den, nebo dlouhá cesta autem, ale vy jste strašně unavení, musíte si najít 15 minut na spánek. Vypněte telefon, dejte si masku na oči, špunty do uší a pohodlně si lehněte. Mozek si tímto krátkým, ale vysoce efektivním způsobem odpočine. Pokud jste hodně nevyspalí, nacházíte se ve stejně nebezpečném stavu, jako byste byli hodně opilí.

Spánkové legendy

Filozof Voltaire chtěl mít víc času na filozofické úvahy, ale vypil až 30 šálků kávy denně. Margaret Thatcher byla velmi produktivní a efektivní, ale spala přitom jen 4 hodiny denně. Winston Churchill spal 5 hodin, ale dával si odpolední siestu. Leonardo da Vinci spal každé 4 hodiny 20 minut. Napoleon Bonaparte tvrdil, že je 6 hodin spánku pro muže, 7 pro ženy a 8 pro blbce. Albert Einstein naopak spal 10 hodin denně a navíc si dával siestu i po obědě. Záleží na tom, co vyhovuje vám. Spánek je ale rozhodně to, co vás nejvíce dobije energií.

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.