Sůl je velkým nepřítelem srdce a cév. Skrývá se i tam, kde byste ji nečekali

To není umění vařit se solí. Bez soli, to je umění. Možná je tento citát jediným správným receptem pro zdraví srdce a cév. Chcete menší riziko infarktu, mrtvice i obezity? Potřebujete, aby tlakoměr ukázal nižší hodnoty? Pak pryč se solí!

Proč přidáváme do potravin sůl

Sůl je známá již pět tisíc let. V určitém množství ji naše tělo potřebuje. Sůl využíváme pro správné hospodaření s vodou, činnost svalstva i nervové soustavy. Je obohacována o jód, který se běžně v potravinách nenachází. Jód je důležitý pro správnou činnost štítné žlázy.

Touhu po slané chuti jsme si v průběhu let vypěstovali a dobrou zprávou je, že touze po slané chuti můžeme postupně odvyknout. Mnohem intenzivněji pak budeme vnímat další chuťové variace.  

Alarmující nárůst spotřeby

Není tomu tak dávno, co průměrná spotřeba soli byla asi 1 gram. Jednalo se zejména o dobu před dostupností průmyslově zpracovávaných potravin.

Doporučená hodnota soli je pro dospělou osobu pod 5 gramy (jedna rovná čajová lžička). V České republice jsou hodnoty alarmující, spotřeba soli je u nás trojnásobně vyšší než doporučené hodnoty. Soli spotřebováváme více než dvojnásobek oproti Němcům, Rakušanům a Švýcarům (a i ti mají zvýšenou spotřebu nad denním limitem).

Rizika plynoucí z vysoké konzumace soli

Zvýšený příjem soli je příčinou vysokého krevního tlaku. Ten dále vede k cévním chorobám, infarktům a mrtvicím. Neblahý vliv má i na vznik otoků a osteoporózy.

Přemírou soli zadržujeme vodu v těle a zvyšujeme objem tekutin. Zatěžujeme ledviny a je větší pravděpodobnost ledvinových kamenů. Sůl je spojována i obezitou a rakovinou žaludku.

Problém ve skryté soli

Největší část nadlimitní spotřeby soli přijmeme v potravinách. Pokud vyřadíme dosolování, dokážeme snížit denní spotřebu jen asi o 10 %. Proto je třeba zaměřit se přímo na složení potravin.

Největším problémem jsou uzeniny, slané ryby, paštiky, některé druhy pečiva, tavené sýry, zrající sýry, polotovary a dochucovadla.

Jak vyřadit sůl

Při přípravě jídel se zaměřte na nákup čerstvých potravin. U polotovarů kontrolujte množství soli, ale je vysoká pravděpodobnost, že nenarazíte na nepřesolenou potravinu.

Při vaření pak přidávejte soli co nejméně, ponechejte uspokojení potřeby až na dosolení na talíři. Dosolením spotřebujete mnohem menší množství.

Nesolte zeleninu a kontrolujte složení minerálních vod a nápojů. Obloukem se vyhnete fast-food potravinám, pečivu se solí na povrchu, párkům, slaným tyčinkám i olivám.

Sůl je možné nahradit bylinkami, citronem i česnekem.

Foto: Freepik

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.