Tvrdý příkaz supermarketům: Okamžitě snižte ceny. A je hotovo, takhle se na ně musí

Cenový vývoj v České republice, pokud jde o potraviny, je něco naprosto hrozného a prakticky každý se shodne na tom, že je potřeba s tím něco dělat. Liší už se ovšem způsoby, jak na to. Ovšem obchodní řetězce se skutečně utrhly ze řetězu a s cenami si dělají, co se jim zachce.

Zajímavý systém

Češi jsou proti tomu přitom zatím bezbranní. Maximálně slyší povýšené rady od zástupce obchodníků, ať nakupují v akcích, když nemají na běžné ceny, a to samé jim nakonec doporučí i ministr zemědělství, který pak ještě podivně doporučuje mouku v akci v konkrétním řetězci, z čehož se nakonec stala blamáž.

Situace je přitom řešitelná i jiným, a to velmi účinným způsobem. Ukázali ho v Maďarsku, které nám chováním trhu není tolik vzdálené a kde bychom se mohli inspirovat. Tam zavedli vyhlášku, která obchodům přikazuje nabízet potraviny za sníženou cenu. Pakliže to někdo nedodrží, může očekávat mastnou pokutu.

Byly stanoveny kategorie, ve kterých se nějaké zlevněné zboží musí vždy objevit. jde o sýry, margaríny, máslo, pečivo, rostlinné oleje, vepřové, hovězí a drůbeží maso, konzervy, mléko, káva, polotovary, minerální vody a řada dalších.

Obchody nemusí za sníženou cenu nabízet veškeré zboží v daných kategoriích. Ze všech si ale musí vybrat přinejmenším jednu položku, kterou zákazníkům umožní nakoupit za cenu, která je regulovaná.

Foto: Shutterstock

Také v Česku?

Je přitom zajímavé, jak se tato cena vypočítává. Jde o částku minus deset procent z nejnižší dostupné ceny, za kterou se daná potravina v obchodech prodávala v minulém měsíci.

Možná si říkáte, že obchody to naoko splní a pak daná položka stejně nebude k dispozici, protože bude jakoby vyprodaná. Ale i na to se myslelo a supermarkety musí zaručit dostatek zboží, které si takto vybrali.

Obchodním řetězcům se něco takového pochopitelně nelíbí a bouří se proti tomu. Na druhé straně, když s nimi není rozumná domluva a ceny pořád nesmyslně navyšují, potom je takové opatření na místě a je ke zvážení, zda ho nezavést i v Česku.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments