Vědci uvedli potravinu, která snižuje riziko demence. Měl by ji jíst každý, obzvlášť v určitém věku

Demence je často spojována s Alzheimerovou chorobou. Obě formy mají totiž hodně společného. Projevuje se časté zapomínání, špatná orientace a myšlení již nefunguje tak, jako dříve. Celkově lze tedy říci, že kognitivní funkce jsou snížené. Jistě se jedná o chorobu, kterou není radno podceňovat. Jestliže se demence objevila ve vaší rodině, nebo z ní máte strach či proti ní chcete preventivně bojovat, zkuste se jí bránit společně s trénováním mozku, pohybem a jídlem, které je úzce spojeno s poklesem rizika onemocnění. 

Zelenina, která umí pomoci

Nikolaos Scarmeas, docent neurologie z Kolumbijské univerzity prozradil, že obecně ty potraviny, které jsou tuzemské a považujeme je za zdravé, pomáhají udržovat zdraví srdce a podporují činnost mozku, by se měly zařadit do jídelníčku. Mezi nejvíce doporučenými potravinami byla růžičková kapusta, jejíž bohaté složení v nemalé míře podporuje kognitivní zdraví. 

U této potraviny ovšem nezůstaneme dlouho. Byly zkoumané i další potraviny, které riziko snižují. Mezi ně patří potraviny s vysokým obsahem vitamínu E a s omega-3 mastnými kyselinami. Tudíž byste měli nejen kapustu přidat do jídelníčku, ale i rajčata, listovou zeleninu, ryby, ořechy a červené ovoce. I zde nekončíme. Jako další potraviny, které mají schopnost snižovat hladiny homocysteinu, patří ty s obsahem vitamínu B. Je to zejména zelená paprika, květák a červené zelí.  

Foto: Shutterstock

Nejen zelenina, ale i bylinky a koření mohou pomoci

Šalvěj, kmín a skořice, jsou nejvíce významné při snižování zánětu v těle. Podporují funkce mozku a tím pádem zabraňují kognitivnímu poškození a Alzheimerově chorobě. Mnoho odborníků se shoduje, že každodenní pojídání čerstvé zeleniny, zdravých tuků, vlákniny, luštěnin a kvalitního libového masa nevykrmovaného krmnou směsí s obsahem hormonů, zvyšuje myšlení, podporuje paměť a pomáhá proti vzniku demence.

Jednoduše řečeno, proti demenci je dobré do stravy zahrnout výše zmíněné potraviny, trénovat mozek, mít dostatek pohybu na čerstvém vzduchu a riziko se sníží až o polovinu. Také lze říci, že potraviny, které jsou dobré pro vaše srdce, jsou dobré i pro mozek. Udržujte své zdraví v kondici, nekuřte a nehodlujte alkoholu. I v devadesáti letech nemusíte mít demenci. 

Foto: Shutterstock, zdroj: NIA

Autor: Nikola Klementová

Redaktorka serveru AAzdravi.cz

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Iris
Iris
5 měsíců

I kdyby to byla pravda – jak to mám dostat do seniora, který je svéprávný a nic z toho dobrovolně jíst nechce? To mu to mám narvat do krku a potlačit vařečkou, jako když se vykrmují husy?