Většina lidí zapomíná na vitamin F. Pak se diví, proč mají nehezké vlasy a odrovnaná játra

O důležitosti vitaminů se v současné době mluví velmi hlasitě. Ovšem pozornost se upíná zejména na skupinu velmi dobře známých látek, jako je vitamin C, D, B nebo A. Existují však i další, které jsou neméně důležité, ale o nich už tolik neuslyšíte. Jedním z nich je vitamin F, který lidské tělo potřebuje. Kromě toho, že podporuje imunitní systém, udržuje v kondici také vlasy a pleť. Pokud ho máte nedostatek, můžete se to projevit právě na jejich kvalitě.

Ovlivňuje cholesterol i srdce

Vitamin F má řadu příznivých účinků na organismus. Je to doslova elixír zdraví. Užívání vitaminu je hlavně v zimních měsících přímo ideální, jelikož podporuje imunitní systém, který je v chladném počasí oslaben. Ovlivňuje stav vlasů, kůže, nehtů a chrání před vysokým krevním tlakem a nadváhou.

Příznivě působí i na srdce, protože chrání organismus před jeho onemocněním. Dalším jeho plusem je fakt, že ochraňuje játra a pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Aby toho nebylo málo, působí příznivě na funkci prostaty a ovlivňuje správnou funkci srážení krve.

Foto: Shutterstock

Příznaky nedostatku vitaminu F

To, že trpíte nedostatkem vitaminu F, hned zpozorujete. Doprovodnými znaky jsou hlavně suchá pleť, náchylná ke vzniku ekzémů a jiných kožních problémů, těžko se vám budou hojit rány, budete mít dlouhodobě nízký tlak a poruchy metabolismu. Pokud míváte bolesti hlavy, vypadávají vám vlasy a máte problémy s ledvinami, také můžete mít nedostatečný přísun vitaminu. 

I přebytek vitaminu může mít vliv na organismus. Tehdy dochází k ukládání tuku a ke vzniku nebezpečných volných radikálů, které poškozují buňky. Výsledkem je rychlé stárnutí organismu, který jen těžko odolá chorobám.

Zdroje vitaminu F

Mezi jeho nejdůležitější přírodní zdroje patří rostlinné oleje, mořští živočichové, slunečnicová semena, sójové boby, vlašské ořechy, mandle a avokádo. Najdete ho i v některých rybách jako losos a sleď nebo v oleji ze lněných semínek. Je však třeba dávat pozor, když potravinu tepelně upravujete. Je velmi citlivý na teplo a vzduch, takže může být znehodnocen.

Foto: Shutterstock, zdroje: Healthline, WebMD

Autor: Tereza Vávrová

Výživová poradkyně a dlouholetá autorka článků se zdravotní tematikou.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments