Vitamin D musíte brát v určitý čas dne, jinak nefunguje. Víte, kdy to je?

Vitamin D je pro zdraví našeho organismu velmi důležitý. Zatímco ještě před pár lety se jeho správná hladina v těle příliš neřešila, dnes už o něm ví prakticky každý, stejně jako o tom, jakým způsobem funguje. Je známou věcí, že tělo ho dokáže vytvářet ze slunečního záření, které však zrovna v této době není příliš silné. Proto je nutné doplňovat ho jiným způsobem. Kromě stravy, která je na něj bohatá, si lze pomoci doplňky stravy.

Jak správně brát vitamin D

Nejrůznější tablety s obsahem vitaminu D jsou běžně dostupné a lékaři je doporučují. Většinou už ale neporadí, jak je užívat. Není totiž jedno, kdy si svou denní dávku vitaminu dáte. Naopak, pro zpracování organismem je to zcela klíčové. Jedna jediná tabletka se může v těle rozpustit a téměř nic po sobě nezanechat, ale také být velmi účinná. Jde jen o to, kdy si ji vezmete.

U většiny vitaminových doplňků stravy platí, že jsou nejúčinnější tehdy, když si je dáte s jídlem. V případě vitaminu D to platí dvojnásob a největšího efektu docílíte tehdy, když si ho vezmete spolu s největším jídlem dne, ať už je to ve vašem případně snídaně, oběd či večeře. Zkrátka s jídlem, které je pro vás stěžejní.

Nová studie zjistila, že lidé, kteří si dají vitamin D s největším jídlem svého dne, zvýší hladinu této látky v těle o 50 %. To už je obrovský rozdíl, který je možné nahlédnout i z druhé strany. Pakliže tak neučiníte, efekt vitaminu bude o mnoho menší, možná téměř nicotný.

Foto: Shutterstock

Nedostatek způsobí problémy

Hlavním úkolem vitaminu D je regulace množství vápníku a fosfátu v těle. V důsledku toho budete mít zdravé kosti, zuby a svaly. Velmi důležitá je tato látka také pro správné fungování imunitního systému, což je obzvlášť důležité právě teď v zimě.

Nedostatek vitaminu D v těle může mít závažný dopad na zdraví. Může způsobit deformity kostí a v případě dětí dokonce křivici. Kromě toho je u dospělých zodpovědný za bolest kostí, která je známá jako osteomalacie.

Vitaminem D se ale můžete také předávkovat. Proto byste neměli překračovat doporučenou denní dávku, která v případě dospělých činí 4000 IU, tedy 100 mikrogramů, za den.

Foto: Shutterstock, zdroje: NIH, Cleveland Clinic

Autor: Tereza Vávrová

Výživová poradkyně a dlouholetá autorka článků se zdravotní tematikou.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments