Zkuste každý den ujít deset tisíc kroků. Ve vašem těle to zažehne blahodárné procesy

Hodně jezdíme autem, využíváme veřejnou dopravu, do schodů nechodíme pěšky, ale jezdíme výtahem nebo na eskalátorech, při úklidu využíváme robotické vysavače na suché či mokré vysávání a zapomínáme na nejpřirozenější pohyb, tedy chůzi. Zařaďte ji do svého běžného dne a s vaším tělem se budou dít opravdové divy.

Nedostatek pohybu se snažíme často vykompenzovat pravidelnou fyzickou aktivitou. Při mnoha sportech a cvičení se často ale zaměřujeme jen na určité partie a přetěžujeme je. Chůze je z tohoto hlediska ideální, protože přirozeně rozpohybuje celé tělo. Nezatěžuje klouby ani páteř a podporuje posilování středu těla.

Zvolte svižnou chůzi

Ideální je zpočátku zvolit svižnou chůzi každý druhý den, aby svaly měly čas na regeneraci. Tělu prospěje lehké protažení před a po chůzi. Choďte vzpřímeně se zataženým břichem. Pokud jste unavení nebo ve stresu, zvolte delší trasu, pomalejší tempo a klidnější místo, ať si při pohybu vyčistíte hlavu. Pokud se naopak potřebujete vybít a setřást starosti, dejte si do těla při kratší trase ve složitějším terénu. Pořiďte si krokoměr, fitness náramek či aplikaci v mobilu a vyrazte do aspoň kus práce pěšky.

Foto: Shutterstock

Efekt svižné chůze

  • zářivější pleť – při pohybu se zrychluje průtok krve a odplavují toxiny
  • lepší držení těla – chůzí ulevíte páteři i zádovým svalům a vypadáte štíhlejší
  • bolest a křeče mizí – ztuhlé svalstvo se chůzí protáhne, prokrví a zmizí bolesti
  • hubnutí – 10 000 kroků denně ujdete asi za 1,5 hodiny a spálíte 400 kcal
  • větší hubnutí – chůze do schodů nebo do kopce spálí i 800 kcal za 1,5 hodiny
  • zdravé srdce – srdeční sval dostanete do lepší kondice
  • zlepšení vytrvalosti – trénink kardiovaskulárního systému, srdce i kapacity plic
  • zvýšení výkonu mozku – okysličí se mozek, zlepší soustředěnost i paměť
  • odstranění stresu – budete klidnější, spokojenější a odolnější vůči stresu
  • vyplavení endorfinů – už po 10 minutách se uvolňují hormony štěstí
  • lepší nálada – psychicky si odpočinete a vyčistíte hlavu
  • kvalitní spánek – tělo se zahřeje a unaví, do krve se vyplaví endorfin, dopamin i serotonin, zmizí nejen problémy s usínáním, neklidný spánek a špatné sny

Vhodná obuv

Na tvrdý povrch ve městě zvolte kvalitní tenisky. Vezměte si je do práce do batůžku a přezujte se na cestu. Velkou kabelku zatěžující rameno raději vyměňte za byznys batůžek, ať si nekřivíte páteř. Do terénu zvolte kvalitní kožené kotníkové boty. Přizpůsobte i jídelníček. Před procházkou si dejte lehké jídlo. Nezapomínejte na pitný režim. Pijte čistou vodu bez bublin. Pokud si chcete dát cestou skleničku, zvolte malé pivo, které díky minerálům zregeneruje svaly a dodá tekutiny.

Foto: Shutterstock, zdroj: Healthline

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.