Změna v chování značí nástup demence. Projeví se roky před ztrátou paměti, lékaři řekli jak

Přestože je demence velmi častou záležitostí a její výskyt se v příštích letech ještě dramaticky navýší, koluje kolem ní stále spousta nepřesností a mýtů. Hned na začátek si tak třeba řekněme, že nejde o nemoc jako takovou, ale o syndrom. Tedy soubor příznaků, které souvisejí s neurodegenerativním rozpadem mozku. Mezi další časté mýlky patří představa, že se nejdříve projeví ztrátou paměti.

Ne vždy musíte přijít o paměť

Ve skutečnosti však ztráta paměti není nutně součástí některých forem demence, případně nastupuje až s velkým odstupem po jiných příznacích. Jde například o vaskulární demenci, kterou způsobuje omezené zásobování mozku krví. “Ztráta paměti je běžná v prvních fázích Alzheimerovy choroby, ale obvykle není hlavním raným příznakem vaskulární demence,” uvádí organizace Alzheimer’s Society.

Podle odborníků se naopak tento a další druhy demence projeví spíše změnami v náladě. Mezi ně patří především výrazná apatie, deprese a úzkost. “Deprese je běžná, protože lidé s vaskulární demencí jsou si často vědomi problémů, které je čekají,” říkají experti.

Pokud tak na sobě nebo na někom v okolí pozorujete tyto změny nálad, měli byste vyhledat lékaře. Ačkoliv se demence nedá léčit, není vše ztraceno. U některých forem, jako je například tato zmíněná, lze včasnou léčbou docílit poměrně značných úspěchů v brždění nemoci.

Foto: Shutterstock

Co zvyšuje pravděpodobnost demence

Existuje přitom několik rizikových faktorů demence. Část z nich přitom lze ovlivnit. Patří mezi ně.

  • Kouření.
  • Vysoký krevní tlak.
  • Vysoký cholesterol.
  • Cukrovka druhého typu.
  • Obezita.
  • Nízká úroveň fyzické aktivity.
  • Problémy se srdcem.

Málo se přitom ví o tom, že obrovským rizikovým faktorem je také prodělaná mozková mrtvice. “Jeden ze tří lidí, kteří měli mrtvici, dostanou demenci. Obvykle jde právě o vaskulární typ,” uvádí Alzheimer’s Research UK.

Každopádně platí, že riziko demence lze také snížit, a to zejména úpravami životního stylu ve středních letech. Tehdy je třeba zařadit více pohybu a také se stravovat pokud možno vyváženým způsobem.

Foto: Shutterstock, zdroje: Alzheimers.org, Alz.org, Mayo Clinic

Autor: Anna Štěpánková

Maminka se zájmem o zdravý životní styl. Miluje dlouhé procházky přírodou zakončené posezením v dobré restauraci.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments