Znáte příznaky dehydratace? Jak tomuto stavu předcházet?

Dodržujete dostatečný pitný režim? Víte, co vám hrozí, pokud ho podceníte? Při nerovnováze mezi příjmem a výdejem tekutin může dojít k dehydrataci. Jaké jsou příznaky dehydratace a jak tomuto stavu předcházet? Právě to se dozvíte v našem dnešním článku!

Co je dehydratace

Ideální množství vody, které by měl člověk denně vypít, se odvíjí individuálně od jeho tělesné hmotnosti. Na každých 15 kilogramů hmotnosti by měl člověk vypít asi půl litru vody, to znamená, že například člověk vážící 70 kg by měl vypít nejméně 2,3 litru tekutin. Dehydratace nastává při nadměrném úbytku tekutin. Normální množství tělesné vody je 60 – 70 % hmotnosti dle věku a pohlaví. Životně důležité orgány, jako jsou ledviny, mozek a srdce, nemohou správně fungovat bez určité minimální míry vody a soli. Člověk bez vody dokáže přežít pouze 2 až 3 dny.

Jak se dehydratace projevuje

Pokud je člověk dehydratovaný je unavený až malátný a může ho trápit bolest hlavy. Má také suchou pokožku, tmavší moč a může trpět zácpou. Samozřejmostí je pocit žízně, suchá ústa, jazyk, lepící se rty a suchá sliznice. Někteří lidé také trpí svalovou slabostí nebo zvýšenou teplotou. Při opravdu velké dehydrataci pak nastupuje celková slabost, nevolnost až případné bezvědomí. Dehydratace je obzvlášť nebezpečná u kojenců, batolat a seniorů.

Jak dehydrataci předcházet

Základním prvkem prevence dehydratace je dodržování pitného režimu, obzvlášť pak v horkých letních dnech, při velké fyzické zátěži, horečkách, zvracení a průjmech. Prvním varovným signálem je pak pocit žízně, ovšem člověk by se měl naučit pít pravidelně během celého dne a nečekat až se pocit žízně dostaví. Nejvhodnějšími tekutinami jsou čistá voda nebo neslazený čaj. Tekutiny můžete doplňovat ovšem také potravinami bohatými na obsah vody jako je čerstvé ovoce a zelenina.

Autor: Romana Hašková

Externí autorka serveru AAzdraví.cz.