Zrádný účinek důležitého minerálu v těle. Sodík škodí, když je ho málo i hodně, naučte se ho správně dávkovat

Sůl je směsí sodíku a chlóru. Zvýrazňuje chuť pokrmů a je důležitá pro správné fungování různých funkcí těla. Hlavně sodík v soli je ale zrádný. Škodí nám, když je jí příliš mnoho nebo naopak příliš málo. Kde je ta správná míra?

Sůl je dochucovadlo i konzervant potravin. Když je jí hodně, hrozí nám vysoký krevní tlak a srdeční onemocnění. Proto se doporučuje snížit množství sodíku zaměřením na čerstvé potraviny místo vysoce zpracovaných, hlavně ovoce, zeleniny a celozrnných produktů. Chlorid sodný však působí na každého z nás odlišně.

Sůl je nezbytná pro tělo

Sůl, chlorid sodný – NaCl, je směs sodíku a chlóru. Sodík hraje roli při kontrakci i uvolnění svalů a ztrácíme ho pocením, což způsobuje svalové potíže. Pomáhá udržet zdravý nervový systém, je důležitý pro kostní strukturu, reguluje objem krve i krevní tlak. Chlór ovlivňuje mnoho funkcí, nervové impulzy i rovnováhu tekutin. Jeho nedostatek vede také ke svalové slabosti, ale i ke zhoršení trávení.

Individuální reakce na sůl

Někdo může bez potíží solit hodně a jiní reagují na nadměrný příjem sodíku nadýmáním. Pak je třeba příjem sodíku kontrolovat a zabránit vedlejším účinkům. DDD je 6 g denně, asi čajová lžička. Sůl lze nahradit bylinkami nebo citronem.

Jak škodí nadbytek soli

Příliš vysoký příjem soli může způsobit oslabení imunitního systému a tím i potíže s vysokým tlakem, zvýšit riziko rakoviny žaludku, protože chlorid sodný stimuluje růst bakterií Helicobacter pylori. Vysoký tlak je zátěží pro srdce a zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Dieta s nízkým obsahem soli snižuje krevní tlak. Je to ale zase individuální. Citlivější osoby budou mít nižší krevní tlak, když budou méně solit, osoby s normálním krevním tlakem asi nezaznamenají žádné změny.

Jak škodí nedostatek soli

Nedostatek sodíku při nadměrném snížení příjmu soli může vést ke zvýšené hladině škodlivého LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi. Tyto mastné látky se pak hromadí v tepnách a zvyšují riziko srdečních onemocnění. Velký nedostatek soli může způsobit i inzulínovou rezistenci. Inzulín je hormon zodpovědný za transport cukru z krve do buněk. To je varování pro diabetiky. Při rezistenci není schopen efektivně pracovat a nadměrně se zvýší hodnoty hladiny glukózy v krvi.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.