Ztuhlý a zablokovaný krk vás trápí zbytečně. Zkuste metody, které vás problému rychle zbaví

Zatuhlé nebo zablokované krční svaly, nemožnost pohnout hlavou, bolest vystřelující až do ramen. Kdo by to neznal? Tyto potíže trápí v průběhu života snad každého z nás a v dnešní digitální době víc než kdy předtím. Přesto lze tomuto problému úspěšně předcházet. Stačí dodržovat následující tipy.

Špatné sezení je nepřítel číslo jedna

Pokud pracujete v kanceláři nebo máte jiné sedavé zaměstnání, ohrožuje vás ztuhnutí nebo zablokování krční páteře víc než ostatní. Na vině je totiž špatné držení těla, dlouhé zírání do počítače a s tím související nevhodně uspořádané pracovní prostředí.

Dbejte tedy na dodržování několika podstatných zásad. Seďte vzpřímeně, ideálně na kvalitní židli. Pokud můžete, nastavte si výšku stolu tak, aby odpovídala výšce posazení vašich loktů. Nohy by měly mít pod stolem dostatek prostoru. Rozhodně neseďte s nohou přes nohu.

Nezapomeňte ani na správné umístění monitoru. Měl by být ve vzdálenosti 45 až 70 centimetrů od vašich očí. Výbornými pomocníky jsou také ergonomická klávesnice a myš s vhodnou, gelovou podložkou.

V neposlední řadě si nezapomínejte během práce dělat pravidelné pauzy, každou hodinu alespoň deset minut. Projděte se, protáhněte se nebo si krátce zacvičte.

Obezřetní byste měli být i při používání mobilního telefonu. Vždy jej držte ve výšce očí, určitě ne mezi uchem a ramenem. Nevěnujte mu víc času, než je nezbytně nutné.

Telefon se snažte držet ve výšce očí, určitě ne mezi uchem a ramenem. / Foto: Shutterstock

Pozor na prochladnutí

Zima nebo průvan vašemu krku rozhodně nesvědčí. Dávejte si tedy pozor při větrání a v zimě rozhodně neseďte s holým krkem u otevřeného okna. V létě pro změnu představuje nebezpečí špatně nastavená klimatizace. Měla by vzduch ochlazovat na teplotu jen zhruba o pět stupňů nižší než je venku.

Krčnímu svalstvu obecně prospívá teplo. Pokud se vám tedy už stane, že vám krk zatuhne nebo si jej zablokujete, můžete si pomoci teplými obklady, třeba z nahřátého ručníku. Existují ale i speciální gelové polštářky nebo elektrické dečky, které můžete rovněž využít.

Dbejte na kvalitní spánek a vyvarujte se stresu

Nekvalitní spánek může být rovněž příčinou zablokování či ztuhnutí krčních obratlů. Nevhodná, příliš měkká matrace nebo vysoké polštáře vašemu krku svědčit nebudou. Investujte do matrace tvrdší, a jestliže na ztuhlost krku obzvláště trpíte, pořiďte si speciální krční polštář. Vyvarujte se také spaní na břichu a usínání v nevhodných polohách, například v křesle nebo na pohovce před televizí.

Kromě dobrého spánku věnujte pozornost i dalším aspektům zdravého životního stylu. Vaší krční páteři totiž ubližuje i přílišný stres. Pokud jste dlouhodobě v napětí a sžírá vás neustálá nervozita, ztuhne i vaše tělo, včetně krčního svalstva. Zkuste si proto dopřát dostatek odpočinku, věnujte se svým blízkým nebo koníčkům a pravidelně sportujte. Můžete vyzkoušet různé meditační techniky, díky nimž uvolníte tělo i mysl.

Foto: Shutterstock, zdroj: Healthline

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Iris
Iris
9 měsíců

Mně tuhne krk od ramene, se kterým mám problémy od 20 let – asi to je revma a naštěstí se ozývá jen občas (jednou za 3 – 5 let většinou na jaře nebo na podzim) ale pokud se ozve, je to hnus – celá jedna strana od ramene až po hlavu ztuhne, rameno vrže a bolí každý pohyb – pomůže jen masáž hadí mastí a cvičení. Prášky od bolesti neberu – max acylpyrin – to problém neřeší.