Co provede tučné jídlo s vaším tělem? Už po pěti dnech dojde k těmto změnám, které jsou závažné

Máloco je tak paradoxní, jako vztah lidí k nezdravému jídlu. Ačkoliv nás odborníci zásobují takřka každý den neprůstřelnými důkazy o tom, jak moc si konzumací nejrůznějších potravin škodíme, jejich spotřeba ve skutečnosti stále roste. Jako lidstvo si zřejmě nedokážeme pomoct a hamburgery, chipsy či sušenky prostě potřebujeme.

Změny k horšímu už po pěti dnech

Většina lidí si to sama pro sebe omlouvá tím, že jednou za čas nezdravé jídlo přeci nevadí, když ho nejí sedm dní v týdnu. Ve skutečnosti ale ke změnám v těle dochází už poměrně rychle. Jak poukázali vědci z Virginia Tech, už po pěti dnech konzumace tučných jídel dochází ke změně způsobu, jakým svaly v těle zpracovávají živiny.

Odborníci podrobili výzkumu 12 studentů z vysoké školy, kterým naordinovali stravu s vysokým obsahem tuku, včetně klobásek, sušenek, sýru a potravin s vysokým obsahem másla. Následně jim měřili metabolické odezvy v kosterních svalech na začátku studie nalačno a poté po pěti dnech.

Celkový kalorický příjem u studentů zůstal stejný, stejně jako ručička na váze se neposunula směrem nahoru. Na druhé straně, už po 5 dnech na tučných jídlech byla narušena schopnost svalů oxidovat glukózu.

Foto: Shutterstock

Stejná váha nic neznamená

Při konzumaci jídel hladina glukózy v organismu stoupá. Sval glukózu přemění na energii, která je pak použita později. Vzhledem k tomu, že tělesnou hmotnost tvoří 30 procent svalů a sval je důležitý v metabolizaci glukózy, změny v normálním metabolismu mohou vést ke zdravotním stavům, jako je diabetes.

Tato zjištění navazují na předchozí výzkumy. Tato studie je ale jedinou, která prokázala, že tyto změny nastaly v lidském těle v krátkém časovém období.

Strava Američanů se obvykle skládá ze 30 procent z tuku. Účastníci studie byli na stravě, která obsahovala až 55 procent tuku a 25 procent nasycených tuků. Odborník upozorňuje, že každý by měl vědět, jak rychle mohou špatná stravovací rozhodnutí ovlivnit lidské tělo. A to je jen další důvod, proč dát přednost vyvážené stravě a omezit tuky na 25 až 30 procent.

Jak upozorňují lékaři, skutečnost, že vliv nezdravé stravy nemusíte dlouho pozorovat na váze či postavě, neznamená to, že ve vašem těle neodstartovaly nepříznivé procesy.

Foto: Shutterstock, zdroj: Virginia Tech

Autor: Anna Štěpánková

Maminka se zájmem o zdravý životní styl. Miluje dlouhé procházky přírodou zakončené posezením v dobré restauraci.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments