Covid-19 může připravit o čich na celé měsíce. Vědci radí, jak urychlit jeho návrat

Pravidelný a kvalitní spánek je jednou z nejdůležitějších věcí, abychom mohli fungovat. Pokud máte potíže se spaním, poradíme vám, usnout do dvou minut.

Jedním z nejběžnějších symptomů při onemocnění covidem-19 je anosmie, tedy náhlá ztráta čichu, ale také chuti. Lékaři doporučují čichový trénink a to samé se dá aplikovat na obnovení chuťových buněk. Na anosmii není léčba ani léky.

Studie uvádějí, že ztráta čichu je patognomonický symptom. Je charakteristický pro určitou chorobu, v tomto případě pro covid-19. Jde o poprvé zaznamenaný příznak při napadení virem. Hirac Gurden z Francouzského národního střediska pro vědecký výzkum to uvedl pro deník Les Echos. U chřipky se může příznak objevit,  ve vzácných případech může přetrvávat dlouhodobě, ale neobjeví se přes noc.

Průzkum ztráty čichu

Podle údajů ve Francii a v Belgii trpí potížemi se ztrátou čichu 4 z 5 nakažených koronavirem. V USA je to 86 %. Asi 70 % pacientů s covidem-19 se ze ztráty čichu zotavilo do měsíce. Asi 8 % pacientů, kteří přišli o čich v první vlně, ho stále nemá zpět. Vznikají obavy, že by ztráta čichu mohla být trvalá. Přesná příčina anosmie se stále zkoumá, neurologové na lékařské fakultě Harvardovy univerzity zjistili, že jsou čichové buňky v horní části nosní dutiny k nákaze koronavirem obzvláště náchylné.

Anosmie

Anosmie může způsobit psychické problémy, ztrátu chuti k jídlu a hubnutí. Studie spojují ztrátu čichu s depresí a úzkostí v mnohem vyšší míře než ostatní symptomy covidu-19. Leo Newhouse z nemocnice Beth Israel sdělil pro odborný časopis Harvard Health Publishing, že smysly, jako čich, zrak, sluch, chuť a hmat jsou mosty, které nás spojují se světem a životem samotným. Pokud vyřadíme z provozu 2 z 5 mostů, 40 % smyslového vnímání zmizí. Smysly dávají každodennímu životu bohatost a texturu a jsou propojené s emocemi.

Trénink čichu

Důležité je trénovat mozek pro urychlení zotavení ze ztráty čichu a trénovat schopnost cítit vůně a pachy. Pokud milujete ranní kávu, dívejte se na ni, soustřeďte se, vybavujte si vůni a pak se zhluboka nadechněte. To radí Jérôme Lechien v listu Les Echos. Asociace Anosmie.org nabízí zdarma reedukační postup německého profesora Thommase Hummela. Trénink sestává z dvou denních sezení po dobu 12 týdnů, kdy se pacient učí poznat až 4 až 6 vůní esenciálních olejů, jako máta, citrónová tráva, hřebíček či eukalyptus.

Hlavně netlačit na pilu

U cvičení musíte být uvolnění a nechat vůni, aby se vám sama vybavila, místo toho, abyste se do toho nutili. Psychický stav má na čichové vnímání velký vliv. Stejně se dá trénovat obnovení chuti. Doporučuje se jíst hodně ovoce a zeleniny. Obsahují antioxidanty a vitamin B, který pomáhá k zotavení nervové soustavy.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.