Deficit vitaminu B12 se projeví znamením na noze. Jde o signál, že už v těle napáchal škody

Vitamin B12 hraje jednu z klíčových rolí v procesech v rámci lidského organismu a jeho nedostatek tak může být doslova zničující. Dlouhodobý deficit této látky způsobuje špatnou funkčnost nervového systému, přičemž znamení se mohou objevit na různých částech těla, například na noze.

Jak se deficit projeví

Nervový systém má dvě hlavní části. Jednou je centrální nervový systém tvořený mozkem a míchou. Druhou potom periferní nervový systém, který tvoří nervy, které vycházejí z míchy a prostupují do všech částí těla. Vitamin B12 poškozuje právě druhou jmenovanou část.

Jeho nedostatek může vést až k periferální neuropatii, která se rozvine tehdy, když jsou poškozeny nervy v různých částech těla, například na rukou nebo nohou. Nejčastěji tento stav zaregistrujete právě na dolních končetinách, kde se projeví třemi signály: znecitlivěním, brněním a svalovou slabostí.

Tyto symptomy jsou obvykle přetrvávající, ale mohou také přicházet a odcházet,” uvádí odborný server NHS. V případě takových signálů je každopádně nutné vyhledat lékaře, protože čím déle budou trvat v důsledku nedostatku vitaminu B12, tím je pravděpodobnější, že budou mít trvalý charakter a nebude možné je zcela vyléčit. Jednoduše řečeno, nervy už budou příliš poškozené.

Hlavní zdroje vitaminu B12. / Foto: Shutterstock

Důvod nedostatku vitaminu B12

Nejčastějším důvodem nedostatku vitaminu B12 je přitom takzvaná perniciózní anémie. Jde o autoimunitní onemocnění, kdy váš imunitní systém útočí na buňky v žaludku, které produkují vnitřní faktor. To znamená, že vaše tělo není schopno absorbovat vitamin B12.

V případě některých lidí dochází k nedostatku vitaminu B12 v důsledku nevyvážené stravy. Ta je ostatně pro většinu lidí hlavním zdrojem této látky. Nejbohatší na vitamin B12 jsou živočišné tuky, a tak jsou ve velkém riziku zejména vegetariáni a vegani.

Vitamin B12 najdeme hlavně v mase a játrech, rybách, mušlích, mléčných výrobcích a vejcích.

Foto: Shutterstock, zdroje: Healthline, Harvard Health

Autor: Tereza Vávrová

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments