Jak vysoký tlak už představuje nebezpečí pro zdraví? Včasný zásah vám může zachránit život

Asi pro vás není žádnou novinkou, že mnoho zdravotních obtíží významně ovlivníme svým životním stylem a životosprávou. Přesně tak můžeme ovlivnit i potíže s vysokým tlakem. Podívejme se na to, co vysoký tlak způsobuje a jak můžeme stav našeho tlaku ovlivnit.

Vysoký tlak neboli hypertenze trápí velkou část populace. Zvyšuje se většinou s postupujícím věkem, což ale můžeme ovlivnit. Možná vás překvapí, že až u 90 % populace se nezjistí skutečná příčina vysokého krevního tlaku. Muži jsou k vysokému tlaku dvakrát náchylnější než ženy. Normální krevní tlak má méně než 40 % mužů a 60 % žen ve věku od 25 do 74 let. Od 50 let má vysoký tlak každý druhý z nás.

Důsledky a komplikace neléčeného vysokého krevního tlaku

  • infarkt myokardu
  • mozková mrtvice
  • selhání ledvin
  • postižení cévního zásobení oka
  • ateroskleróza vznikající ukládání cholesterolu do cévních stěn

Dvě hodnoty při měření tlaku

  • První hodnota udávaná v milimetrech rtuťového sloupce, tedy nejvyšší tlak, nastává ve chvíli, kdy se srdce stahuje a vypuzuje krev do aorty. Stahu se říká systola, proto tento tlak nazýváme jako systolický tlak.
  • Druhá hodnota, tedy nejnižší tlak, nastává v okamžiku, kdy srdce mezi dvěma stahy ochabuje a znovu se plní krví. Tuto fázi nazýváme diastola, proto nese název diastolický tlak.

Kdy je náš tlak vysoký

Krevní tlak je vlastně síla, kterou působí krev na cévní stěny. Běžný krevní tlak má hodnoty 130/85 mm Hg a optimální tlak má hodnoty mírně pod 120/80 mm Hg. Vysoký krevní tlak tvoří hodnoty vyšší než 140/90 mm Hg naměřené nejméně při dvou od sebe oddělených měřeních.

Upravte svůj životní styl

Odborníci se shodují na tom, že mezi hlavní faktory zvyšující riziko vzniku hypertenze patří zejména špatná volba jídelníčku. Dejte si proto pozor na stravu s vysokým obsahem sodíku, tedy soli, ale i tučných potravin, sladkostí a fast foodu. Za vysokým tlakem také stojí nedostatek pohybu, vysoký stres, nadváha i obezita a do jisté míry i dědičnost. Vše ale můžeme ovlivnit svým zodpovědným přístupem.

Foto: Shutterstock

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.