Jezte ryby, jsou nesmírně zdravé. Jak poznat, jaká je čerstvá a není lepší zamražená?

ryby

Bílkoviny, vitamín D, vitamín B1, B5, B12. jód, selen a omega-3 mastné kyseliny. To není seznam obsahu vitaminové tablety. To vše najdete v jednom lososovém filetu. Stejně jako v mnoha dalších rybách. Je až s podivem, jak málo Češi ryby jedí, když jsou tak zdravé.

Ryby jsou natolik zdravé, že by se měly jednou až dvakrát týdně objevit na jídelníčku každého z nás. To přitom splňuje málokdo a existuje i nemálo těch, kteří ryby nekonzumují vůbec. Ne snad, že by jim nechutnali, ale jsou pro ně většinou příliš drahé.

Co obsahuje ryba?

Bílkoviny jsou nejdůležitější součástí rybího masa. Experti na výživu doporučují 0,8 gramu bílkoviny na jeden kilogram tělesné váhy denně (tzn. 70 kg = 56 gramů bílkovin). Ve 100 gramech ryby se skrývá 20 gramů této látky, kterou tělo potřebuje k tvorbě svalů. Rybí maso je mimořádně lehce stravitelné a přitom zasytí. Z tohoto hlediska je ryba ideální pro všechny, kdo chtějí zhubnout.

Tělo naplno využívá také Omega-3 mastné kyseliny, které jsou v rybách hojně přítomné. Tyto mnohokrát nenasycené kyseliny chrání tělo před záněty a onemocněními srdce a oběhového systému. Posilují také imunitní systém a podporují mozkovou funkci. Nejvíce Omega-3 mastných kyselin obsahují losos, makrela a sleď.

ryby

Kromě toho ryby obsahují dostatek vitaminu D, který u dětí podporuje růst kostí a u dospělých posiluje imunitní systém. Platí to zejména pro tučnější ryby jako je losos, sleď, tuňák nebo sardinky.

Ryby jsou rovněž důležitým zdrojem jódu. Už dvě porce ryby týdně dokáží pokrýt čtvrtinu týdenní potřeby jódu. V rybách nechybí ani stopový prvek selen, který podobně jako jód podporuje funkci štítné žlázy.

Je lepší čerstvá nebo zamražená ryba?

Zdánlivě banální otázka, na kterou by většina z nás odpověděla, že nejlepší je ryba čerstvá. Je pravdou, že pokud si dáte rybu, která byla před hodinou vytažená z moře, je to nejen nejzdravější, ale navíc je to i zážitek. Rozhodně za to ale zaplatíte docela vysokou částku.

Přitom zmražené ryby ze supermarketu nejsou z hlediska obsahu zdravých látek, které jsme si výše popsali, o nic horší. Ryby nebo rybí filety byly v tomto případě šokově zamražené přímo po výlovu. Když je budete kupovat, stačí se ubezpečit, že mají nepoškozený obal. Živiny ani vitamíny se neztrácejí.

ryby

Zdravé jsou také ryby z konzervy. Zejména takové, které obsahují tučné mořské ryby – jde o výborný zdroj Omega-3 mastných kyselin, kterých se zakonzervování ani v nejmenším nedotkne.

Kdo chce čerstvou rybu uchovávat déle než den nebo dva po nákupu, měl by ji zamrazit. Čím je ryba tenčí, tím se v mrazáku udrží déle. Platýze nebo candáta je možné nechat zmražené až 8 měsíců, úhoře nebo lososa pouze tři měsíce.

Před zamražením je rybu nutné náležitě očistit. Pokud připravujete čerstvou rybu, můžete zbytky nakrátko zamrazit. V případě připravené ryby, která už jednou zmražená byla, už další zamražení nelze doporuřit.

Které ryby lze ještě jíst s ohledem na životní prostředí

Milovníci ryb, kteří si zároveň zakládají na ochraně životního prostředí, to mají těžké. Řada regionů je přelovených a k ohroženým druhům patří třeba úhoř, jeseter, halibut nebo mořský ďas. Ti, kteří chtějí přiložit ruku k ochraně světových moří, by tyto ryby neměli jíst. Platí však, že určitá ryba může být v některém regionu přelovená a v jiném nikoliv. Většinou tak stačí sledovat místo výlovu.

Zákazníci nakupující balené ryby v supermarketu se mohou řídit certifikáty a značkami kvality. Asi nejznámějším certifikátem je Marine Stewardship Council (MSC) s logem modré ryby. Rybářství označená tímto logem mohou lovit pouze tolik ryb, aby to v daném regionu neovlivnilo jejich stavy. Mají také povinnost používat šetrné metody výlovu a dodržovat období hájení. Plnění těchto kritérií se pravidelně zkoumá.

Stále více ryb určených ke konzumací se už neloví nadivoko, ale chová v akvakulturách. Při koupi ryb takového původu je dobré se držet “bio” nálepek. Vodítkem může být také pečeť Aquaculture Stewardship Council (ASC), která zaručuje zodpovědný chov.

ryby

Jak poznat, zda je ryba čerstvá?

Čerstvou rybu poznáte podle očí, kůže a žáber. Oči musí být jasné, průhledné a plné – rozhodně ne zapadlé. Kůže se má lesknout a žábry by měly být jasně červené. U rybího filetu poznáte čerstvost podle toho, že se jednotlivé svalové segmenty neoddělují.

Nákup ryb bude přesto vždy otázkou důvěry. Zákazník obvykle nemá možnost před nákupem ryby otestovat všechny znaky kvality a čerstvosti. Zda ryba voní mořem a nikoliv rybinou, zda elasticky reaguje na stisk apod. Proto se vyplatí nakupovat tam, kde máte dobré zkušenosti.

Autor: Lucie Proutková

V mládí jsem často trpěla zdravotními problémy. Lékaři mi moc kloudného neporadili, ale zato předepisovalo jeden lék za druhým. Nakonec jsem se rozhodla poradit si sama zdravějším životním stylem. A ono to vyšlo - tak ráda poradím druhým.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Vendy
Vendy
1 měsíc

Taky kokain a jiné perverznosti z kanalizace.

Národní prudič
Národní prudič
2 let

Nějak jste zapoměli napsat že ryby obsahují nemalé množství těžkých kovů, fosfátů a ženského hormonu. Všechny tyto složky jsou skutečně nesmírně zdravé. :)))