Káva ovlivňuje jednotlivé části organismu různě. Jak působí na srdce, mozek, ledviny nebo trávení?

Nedovedete si představit ráno bez šálku kávy? Dopoledne si dáte kávu při práci, další si dopřejete po obědě a jakmile přijdete domů, dopřejete si další šálek? Podívejme se, jaký vliv to má na tělo a zdraví. Záleží na tom, jaký je váš věk, zdravotní stav, jak moc žijete aktivním životem i na dědičných faktorech.

Studie se neshodnou

Některé studie vychvalují pití kávy, která snižuje riziko vzniku infarktu a demence. V jiných výzkumech se dozvíte, že pití kávy může způsobit i prohloubit úzkost i nespavost, zhoršit pálení žáhy nebo zvýraznit příznaky menopauzy. Nezbývá nic jiného, než sledovat reakci svého těla a udělat si na konzumaci kávy vlastní názor. Se šálkem denně si nelámejte hlavu, dejte si ale pozor pokud je jich víc.

Ranní káva a zažívání

Pokud si dáváte šálek kávy denně po ránu, protože vám to zaručí lepší zažívání, asi děláte správně. Kofein pomáhá zvyšovat stahy zažívacích orgánů a tím pomáhá k rychlejšímu a snadnějšímu vyprazdňování. Kofein na druhé straně ovlivňuje vstřebávání železa v těle, tak si hlídejte, ať jej nemáte nedostatek. Z dlouhodobého hlediska vám navíc káva s trávením nepomůže a spíše zácpu zhorší.

Vliv kávy na srdce

Šálek kávy někdy způsobuje vyšší tlukot srdce a tento stav trvá i hodinu. Pokud máte nějaké srdeční potíže, tak si dejte na pití kávy pozor. Káva pro vás v tom případě není zrovna nejvhodnější. Pokud jste ale zdraví, šálek kávy vám pomůže k hubnutí, lepšímu spalování nebo ke zvýšení sportovního výkonu.

Káva, mozek a mozkové buňky

Káva má blahodárný vliv na snížení rizika vzniku Alzeimerovy choroby. Podle mnoha výzkumů vám 3 až 6 šálků denně pomůže udržet mozkové buňky v dobré kondici. Antioxidanty obsažené v kávě umí snižovat záněty v mozku a zpomalit stárnutí mozkových buněk. Stejné množství kávy ale neprospěje dalším orgánům.

Vliv kávy na ledviny

Káva je diuretikum, které vybízí ledviny k častějšímu vylučování moči. Máte-li zdravé ledviny, káva vám pomůže snížit otoky nohou. Pokud máte potíže s ledvinami nebo už jste měli ledvinové kameny, množství kávy si raději pohlídejte.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.