Oblíbený olej na vaření poškozuje mozek. Lidé ho mají za zdravý, ale přitom může způsobit demenci

Obrovská spotřeba nejrůznějších zpracovaných potravin ukazuje svou stinnou stránku. Lidstvo zachvátily nejrůznější civilizační nemoci, které jsou podle odborníků jednoznačně způsobeny naší životosprávou a tím, co vlastně konzumujeme. Lidé to častou berou na lehkou váhu, přitom se však obávají nejrůznějších závažných chorob, jako například demence. Jenže právě neurodegenerativní poruchy mozku jsou spjaty s nesprávným životním stylem.

Měla být zdravá

Jak odhalil ústav neurologických věd Gladstone Institute of Neurological Diseases, celá řada masově konzumovaných potravin obsahuje mastnou kyselinu, která poškozuje mozek, byť je někdy vydávána za zdravou. Vědci zjistili, že jde o kyselinu, která zvyšuje riziko demence například v podobě Alzheimerovy choroby. Je to dáno tím, že negativně ovlivňuje buňky v mozku.

A o jaké mastné kyselině to mluvíme? Jde o omega-6 mastné kyseliny a přiznáváme, že není snadné se v tom orientovat. Zatímco omega-3 mastné kyseliny jsou široce doporučované jako skvělý zdroj živin, které lidské tělo potřebuje, ani o prospěšnosti omega-6 dosud nikdo příliš nepochyboval. Můžeme najít články o tom, jak je tato běžná součást rostlinných kuchyňských olejů zdraví prospěšná.

Částečně to může platit, ale to nic nemění na tom, že nový výzkum ukázal souvislost mezi omega-6 mastnými kyselinami a závažnými změnami v mozku, které jsou obvykle pozorovány u lidí s Alzheimerovou chorobou. Výzkum byl vykonán na myších, které musely zkonzumovat značné množství těchto kyselin a následně na nich byl proveden paměťový test.

Foto: Shutterstock

Problematické potraviny s omega-6

Zřejmě nejpozoruhodnějším úkazem, který jsme zaznamenali, byl nárůst hladiny kyseliny arachidonové v části mozku zvané hipokampus, která představuje centrum paměti a je jako první postiženo Alzheimerovou chorobou,” řekl autor studie René-Sachnes Mejia. Příliš mnoho arachidonové kyseliny přitom vede k poškození mozku.

A jaké potraviny obsahují nejvíce omega-6 mastných kyselin? Předně jde o oblíbený sójový olej (50 gramů), majonézu (39 gramů), vlašské ořechy (37 gramů), slunečnicová semínka (34 gramů) a tedy i slunečnicový olej nebo mandle (12 gramů).

Foto: Shutterstock, zdroje: The Guardian, Pubmed

Autor: Tereza Vávrová

Výživová poradkyně a dlouholetá autorka článků se zdravotní tematikou.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments