Málo známý vitamin K ovlivňuje v těle řadu klíčových procesů. Zajistěte si jeho dostatečný příjem ve stravě

Vitamín K patří mezi velmi významné vitamíny, které ovlivňují zdraví tepen a srdce. Přesto ho zná jen málokdo. Vitamín K2 je v mnoha ohledech účinnější než vitamín K1, který má ale velmi podobnou strukturu. Jak to vlastně s vitamínem K je?

Vitamín K1 se nachází v zelené listové zelenině a pomáhá udržovat zdravou krevní srážlivost. Vitamín K2 je produkován bakteriemi ve fermentovaných potravinách. Množství vitamínu K2 je v nich sice nižší než vitamínu K1 v listové zelenině, ale všechen se do těla vstřebává. Vitamínu K1 se vstřebá jen 10 %.

Co se děje v těle

Vitamín K1 se v těle dokáže přeměnit na vitamín K2, ale jen v minimálním a nedostačujícím množství. Navíc má abnormálně krátký biologický rozpad a záhy tratí více než polovinu své unikátní schopnosti už během hodiny. Pokud chcete doplňovat vitamín K doplňky stravy, musí jít o formu vitamínu K2.

Nedostatek vitamínu K

Při nedostatku vitamínu K nedochází k aktivaci bílkoviny osteokalcinu, díky kterému se vápník ukládá v kostech. Postupně se snižuje hustota kostí, což vede ke zvýšení jejich lámavosti. Problém se skrývá uvnitř a dochází ke vzniku osteoporózy. Maximální množství kostní hmoty máme kolem 30. roku, pak klesá.

Vápník a D3 jedině s K2

Pokud užíváte vápník a vitamín D3, musíte přidat i vitamín K2. Vápník se vám nebude ukládat v kostech, ale začne se ukládat v měkkých tkáních, tedy v cévách, což vede ke kornatění, riziku vzniku srdečního infarktu a mozkové mrtvice. Vitamín K2 ovlivňuje kalcifikaci tepen a odstraní z nich přebytečný vápník.

Potraviny s obsahem vitamín K2

  • kvašená zelenina, včetně oblíbeného kysaného zelí – Pickels
  • fermentované sójové produkty – Natto, Tofu, Tempeh
  • zrající sýry
  • vejce
  • kysané mléčné výrobky – tučný tvaroh, jogurty, kefír, podmáslí, kyška
  • maso – vnitřnosti, hlavně játra, hovězí, vepřové, husa, kachna, losos
  • živočišné tuky nejlépe z domácího chovu – máslo, vepřové, kachní i husí sádlo

Vitamín K2 jedině s tuky

Vitamín K2 je rozpustný v tucích. Rostlinné tuky jsou na něj mnohonásobně chudší než živočišné tuky, hlavně máslo, ideálně z farmy. Krávy by se měly pást a živit zelenou trávou, jetelem a vojtěškou.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.