Bolestivý zánět sedacího nervu dokáže z člověka udělat invalidu. Při léčbě hrají velkou roli také správně zvolené potraviny

Zánět sedacího nervu neboli ischias postihuje dlouhý a velmi silný nerv, který se nazývá sedací nerv neboli nervus ischiadicus. Vyživuje svaly stehna, celých nohou a chodidel včetně pokožky a probíhá po celé délce nohy. Zanítí se a vznikne zánět.

Bolest je ve stehně, hýždích, kolenou, nohách i chodidlech, způsobena vyhřezlou ploténkouzánětem v páteřních kostech i okolí. Abnormální stav sousedících krevních cév vyvolá tlak na nervZtvrdnutí tepen sníží krevní zásoby a bolest v nervu. Slabý svalový tonus a stažené vazy způsobí potíže se sedacím nervem.

Prevence

Ohýbejte se v bocích, ne v pase a nesedejte si na jednu nohu. Vyhýbejte se jednostranným pohybům prováděným stejným způsobem. Občas zvedněte telefon druhou rukou a vstávejte z postele z druhé strany. Ohnutí boku při vstávání z postele může při ischiasu přivodit bolest i na opačné straně. Nehrbte se při vaření, psaní či řízení auta, ať stále neohýbáte záda. Vyhýbejte se dlouhému sezení.

Zánět sedacího nervu a jeho stádium

Zjistěte, zda vás to bolí jen občas nebo trvale. Pak už he nutná aktivní léčba, aby se předešlo akutnímu zánětu a invaliditě. Cítíte bolest v hýždích, kolenu či chodidle? Čím je větší vzdálenost od spodní části zad až do místa končící bolesti, tím obtížněji se léčí. Bolest se někdy odráží po celé délce nohy až k chodidlu. První fáze léčby centralizuje bolest. Oblast beder je třeba udržovat v teple.

Léčba

Protažení neboli dekomprese páteře

  • zvětšíte prostor mezi jednotlivými obratli
  • odstraníte útlak nervových kořenů
  • uvolníte ploténky deformované tlakem vrchní části páteře

Tlumení bolesti

  • contrasting – současné působení tepla a chladu pro regeneraci
  • aktivní infrabandáž – aktivní termoterapie – uvolní bolestivé křeče svalů
  • rázové vlny zlepšují prokrvení tkání
  • bioelektrická stimulace zmírňuje otok

Uvolnění ztuhlých svalů

  • trakce na trakčních přístrojích
  • uvolnění svalů křížové oblasti
  • kontrolovaný strečink svalů
  • myofasciální relaxace s termoterapií

Zaměření na stravu

Strava by neměla obsahovat volné tuky a mléčné produkty. Nejvhodnější je veganská strava, tedy žádné mléko, vejce a maso, které v těle podporují zánětlivé procesy a revmatické bolesti. Vynechte i lilkovité rostliny, jako rajčata, brambory, lilek a papriky, kvůli vyloučení podráždění při přecitlivělosti na jídlo. Vitamíny doplňujte přírodní cestou, pijte zelené nápojeovocné a zeleninové šťávy.

Doporučené potraviny

Pro prokrvování a posílení svalů a zbavení jejich napětí i bolesti, zabírají feferonky obsahující kapsaicin, česnek, medvědí česnek, cibule, pórek, pažitka a šalotka. Působí protizánětlivě a brzdí syntézu prostaglandinů, látek účastnících se zánětu. Syntézu prostaglandinů zpomalují i fazole, olivy, klíčky, výhonky, kukuřice a sója.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.