Nebezpečné chyby v jídelníčku. Mohou poškodit slinivku i fungování nervové soustavy

Pokud jste často podráždění, rozladění, unavení a po jídle se vám chce spát místo pocitu nové energie, zřejmě za tím stojí nevhodná strava a nezdravý životní styl. Nevhodné jídlo negativně ovlivňuje pochody v těle a narušuje naši psychiku. Zkuste proto odstranit chyby z našeho jídelníčku.  

Při hladovění nám klesá hladina cukru v krvi

Nevhodné stravovací návyky mohou vyvolat únavu, celkovou slabost, neklid, pocity úzkosti, poruchy soustředění a značné výkyvy nálad. Hladovění střídané s velkým přejídáním je velmi nezdravé. V době, kdy hladovíte, dojde ke snížení hladiny cukru poklesu inzulinu v krvi. Přichází hypoglykemie, která sice zdravého člověka na životě neohrozí, ale způsobuje zmatenost, nesoustředěnost, únavu a podráždění.

Sladkosti a bílý cukr vyčerpávají slinivku

Mozek a tělo kvalitní sacharidy potřebuje, ale ty nenajdeme v bílém cukru. Po jeho konzumaci se nám totiž nadměrně zvýší hladina cukru v krvi a dochází k hyperglykémii. Slinivka vyplaví inzulín do krve, prudce sníží hladinu cukru v krvi a naopak vznikne hypoglykemie. Přichází únava, ztráta koncentrace a agresivita.

Nedostatečný pitný režim vede k dehydrataci

Psychika je citlivá na nedostatek tekutin v těle. Při nadměrném úbytku našich mimobuněčných tekutin dochází k dehydrataci, která může být životu nebezpečná. Pokud od rána nepijete, odpoledne budete bez energie, unavení a vyčerpaní. Dostavit se mohou závratě, nesoustředěnost, podráždění a nervozita. Ke snídani, svačině i obědu si dejte alespoň sklenici čisté a neperlivé vody.

Při hubnutí nám chybí tuky

Při snaze zhubnout často vyloučíme ze stravy většinu tuků. Jenže kvalitní tuky jsou nezbytné pro fungování nervové soustavy. Tělo si je totiž samo neumí vyrobit a potřebuje je přijímat v potravě, jinak hrozí vyčerpání, úzkost a deprese. Zdrojem kvalitních tuků s esenciálními mastnými kyselinami jsou mořské ryby, rostlinný, třeba olivový, řepkový či kokosový olej, ořechy, semínka, pšeničné klíčky či sója.

Při nedostatku zeleniny a ovoce nemáme dost živin

Zelenina a ovoce musí být součástí jídelníčku a to v pěti porcích denně. Vitamíny, zejména C, minerály, enzymy, kyselina listová a další látky podporují psychickou pohodu. Jinak přijde nervozita, závratě, rozladěnost a deprese.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.