Nechodíte spát ve stejnou dobu? Vědci zjistili, že účinky na tělo jsou dost dramatické

I když se snažíme chodit spát ve stejný čas, mnohdy se nám to nepodaří. Občas nás zaujme zajímavý film nebo se večer bavíme s přáteli. Vědci ale ve své studii zjistili, že pokud nechodíte pravidelně spát ve stejnou dobu, má to negativní následky pro vaše tělo.

Důležitý je každodenní rytmus

Je důležité spát denně alespoň 7 až 8 hodin. Záleží i na tom, v kolik hodin chodíte spát. Studie publikovaná přes npj Digital Medicine dokládá, že narušené spánkové vzorce způsobují výkyvy nálady a vznik depresí. Podle portálu Science Alert bylo do výzkumu zapojeno 2 115 lékařů v prvním roce tréninku. Vědci zkoumali jejich spánkové vzorce a náladu. Údaje získávaly díky aplikacím ve smartphonu a průběžně vyplňovaným dotazníkům.

Výsledky výzkumu

Lékaři v průměrném věku 27 let, kteří spali v nepravidelných intervalech, udávali v dotaznících horší náladu a častější depresivní symptomy. Kromě nedostatku spánku chodili lékaři spát každý večer v jiném čase. Podle výsledků je důležité cirkadiánní rytmus dlouhodobě nenarušovat, abychom si zachovali fyzické i psychické zdraví.

Foto: Shutterstock

Zlepšete si náladu a zmírněte deprese

Pokud se účastníci výzkumu drželi pravidelného režimu, chodili spát ve stejný čas každý večer, dopřáli si pokaždé přibližně stejné množství spánku a vstávali denně ve stejný čas, měli dobrou náladu a neměli příznaky deprese. Kvalitní spánek je pro celkové zdraví velmi důležitý. Nyní se vědci více zaměří na různé aspekty spánkové hygieny. Budou zkoumat čas, kdy se chodíme spát, i hodinu, kdy vstáváme a různé spánkové vzorce.

Výzkum nekončí

V dalších výzkumech se vědci zaměří na skupiny lidí, kteří si nemohou vybrat, kdy a jak dlouho budou spát a kdy budou vstávat. Zkoumat budou třeba skupinu čerstvých rodičů, kteří mají malé děti. Vědci doporučují chodit spát před půlnocí, protože tehdy je spánek nejkvalitnější. Lépe se vyspíte, když ulehnete ve 21 nebo 22 hodin a pak dříve vstanete. Nedoporučují spát déle než 8,5 hodiny. Můžete si to vyzkoušet i na sobě a otestovat si, jak se cítíte, když si dáte pozor na svůj harmonogram a nastavíte si pevný spánkový režim.

Foto: Shutterstock, zdroj: Healthline

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.